دسته بندی | حسابداری و مالی |
بازدید ها | 44 |
فرمت فایل | rar |
حجم فایل | 3827 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
دسته بندی | حسابداری و مالی |
بازدید ها | 49 |
فرمت فایل | rar |
حجم فایل | 2752 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
نرم افزارحسابداری مبین ویژه کاربرانی که نرم افزار را قبلاً خریداری نموده اند نسخه HPR163
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 35 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 35 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
*آشنایی با طبقه بندی مواد اعتیاد آور به همراه نحوه استعمال*
مقدمه :
در بررسی تاریخ ، بشری را نمی توان یافت که با مسائل مربوط به مواد مخدر دست به گریبان نبوده و شاید بتوان گفت مواد مخدر همزاد با بشر در این جهان یافت شده و تا زمانی که انسان در این عرصه وجود دارد آن نیز پا بر جاست . مسائل مربوط به مواد مخدر تازگی نداشته و اثرات آن نیز همواره در سرنوشت ملتهاو اقوام قابل جستجو است . در کتب تاریخی ایران و حتی در کتاب قانون ابن سینا از اثرات این مواد نامبرده شده است . اما بیشتر گزارشات در مورد مواد مخدر مربوط به زمان صفویه و سپس قاجاریه تا عصر کنونی است همراه با فراز و نشیبهای این دوران که اشاعه مصرف مواد افیونی مورد توجه بوده است قوانین یکصد ساله در مورد محدود نمودن مصرف مواد نیز یافت می شود.
در زمان ما مسئله مواد مخدر شکل مخاطره آمیز وکاملا پیچیده ای به خود گرفته و در عین حال گسترش جهانی یافته است . اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر زیانهای جدی و خطرناک جسمی از قبیل ابتلا به بیماریهای عفونی واگیردر همچون ایدز – هپاتیت – سل – عوارض و مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی از قبیل افزایش جرمهای مرتبط با مواد مخدر همچون جنایت و سرقت ، فقر و تکدی گری و هدر رفتن سرمایه های کلان مادی کشورها را بدنبال داشته است .
تعاریف اعتیاد:
اعتیاد یعنی خو گرفتن و وابسته شدن جسمی ، روانی و عصبی فرد به مواد مخدر که ترک یا فرار از آن نا ممکن و یا بسیار مشکل است .
اعتیاد یعنی مصرف نا بجا و مکرر مواد مخدر که باعث وابستگی به آنها می شود . این وابستگی بدنی و روانی است ، ترک مصرف مواد افیونی مشکلات و محرومیت های بدنی و روانی را در پی خواهد داشت .
اعتیاد عبارتست از وابستگی به عوامل یا موادی که تکرار مصرف آنها با کم و کیف مشخص و زمان معین از دیدگاه معتاد ضروری می نماید .
اعتیاد یک بیماری روانی ، اجتماعی ، اقتصادی که بر اثر فعال و انفعالات تدریجی بین بدن انسان و مواد شیمیایی تحت یک سلسله شرایط و اوضاع احوال خاص روانی ، اقتصادی ، اجتماعی و سنتی به وجود آید .
از نظر فارماکولوژی اعتیاد عبارتست از حالت مقاومت اکتسابی که در نتیجه استعمال متمادی دارو در بدن حاصل می شود به قسمی که استعمال مکرر دارو موجب کاسته شدن اثرات تدریجی می گردد پس از مدتی شخص می تواندمقادیر سمی دارو را در بدن بدون ناراحتی تحمل کند و در صورتی که دارو به بدن نرسد اختلالات جسمی و روانی موسوم به سندروم محرومیت بروز می کند .
از نظر سازمان جهانی بهداشت اعتیاد داروئی حالتی است که در اثر مصرف دوره ای یا مداوم یک ماده شیمیایی ( طبیعی یا مصنوعی ) که برای انسان یا جامعه مضر باشد ایجاد می گردد و ویژگی های آن به قرار زیر است :
1- اشتیاق یا نیاز اجباری به استفاده مداوم آن ماده و ظهور رفتاری اجباری برای پیدا کردن آن به هر وسیله .
تمایل به افزودن به مقدار مصرف به مرور زمان
پیدا شدن وابستگی های جسمی و روانی بر اثر استفاده از آن ماده .
وابستگی به مواد (Substance dependence) :
امروزه در محافل دانشگاهی به جای اعتیاد از وابستگی نام برده می شود ، هر چند که میان مردم این بیماری به ((اعتیاد )) و خود بیمار به عنوان))معتاد)) شناخته شده است . بر اساس آخرین جمع بندیهای عملی که در دهه هشتاد انجام گرفت))وابستگی(( یک نشانگان بالینی است که در پی مصرف مواد علائمی در حالات رفتاری ، شناختی و فیزیولوژیکی فرد مصرف کننده ظاهر می گردد میزان وابستگی کمی است و به درجات مختلفی می تواند وجود داشته باشد . شدت وابستگی با رفتارها متعاقب مصرف مواد ، سنجیده می شود . بیمار وابسته به مواد علیرغم تحربه مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد ، قادر مصرف به قطع مصرف آن نیست و به طور اجباری و وسواس گونه به مصرف آن ادامه میدهد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 33 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 61 |
*آسیب شناسی و اهمیت آن*
استفاده ازاین واژه به خاطراین است که همانندیهای بین پیکره جامعه ازنظردانشمندان وانشهای اجتماعی وپیکره انسان دردانشهای زیستی وجوددارد.به طوریکه نخستین واحددرجسم انسان سلول است .مجموعه سلولهای یک بافت رابه وجودمی آورد .مانندبافت روده ،معده ،مخاط بینی .
مجموعه ازبافتها اندام رابوجودمی آورندماننداندام :بینایی وغیره .ومجموعه اندام دستگاه رابه وجودمی آورد مانند: دستگاه گوارش ،گردش خون ،دفع ادرارومجموعه چنددستگاه روی هم اورگانسیم موجودزنده یاانسان راسبب می شود.
پس هرانسان ازمجموعه دستگاههای :عصبی ،تنفسی ،گردش خون ،گوارشی ودفع ادرارتشکیل شده است .همین وضعیت درموردجامعه نیزقابل بحث می باشد .به طوریکه سلول درجامعه یک فردمی باشدویک اورگانسیم انسانی کل جامعه می باشد.بافت گروه می باشدودستگاه طبقه اجتماعی .حال همچنان که یک تک سلول دربدن ماشروع به رشدیاتکثیرناموزون بیرون ازقاعده کنداصطلاحاَآن بافت سرطانی شده است .اگرآن سلول رادرمان نکنیم بایستی در انتظارسرطانی شدن کل وجودیک انسان باشیم .به همین ترتیب انتظارمرگ آن فردراداشته باشیم .
درجامعه نیزاگرافرادناراضی مشکل دارناگام ویامحروم پدیدآیندوآنان احساس منفی نسبت به اجتماع خودپیداکنند و تعدادآنهاافزایش یابدآنان بارفتارهای خلافکارانه وضداجتماعی سلامت کل جامعه رانیزبه خطرمی اندازد.بنابراین آسیب شناسی اجتماعی مانندآسیب شناسی وروانشناسی زیستی براین باوراست که پیشگیری ازدرمان آسانتر،ارزانتر وکارآمدترمی باشد.وهمینطورپیشگیری ازپشیمانی بهتراست .وآنگاه کاری منطقی ونتیجه بخش خواهیم داشت که به این پاسخ رسیده باشیم که :چه بکنیم تا مشکلی پدیدنیاید؟به طوریکه درروانشناسی زیستی برای نمونه می گویندکه زیرآفتاب مستقیم زیادقرارنگیرید.خوراکیهای سوخته ،ته دیک سوخته سیب زمینی سوخته رانخوریدمواد شیمیایی راکه به غذاهای کنسروی اضافه می کنندازآنهایی که می توانندسرطان زاباشندازخوردن آنهاپرهیزکنید سیگارنکشید.دربرابرپرتوهای ایکس (x)بیش ازچهاربارقرارنگیریدمانندعکس برداری .تااینجا پیشگیری می باشد یک مرحله بعدازآن چکاپهای شش ماهه ویک ساله است .مثلاَازآنجایی که روی چهل وپنج سال احتمال سرطان پرستات درآقایان زیادمی باشدبه جاست که هرمردچهل وپنج ساله ،سالی یک بارپرستاتش راموردمعاینه قراردهدوهمینطورمیزان اسیدفسقات یا(P,G,A)رااندازه گیری کندتاروشن شودکه دفع پرستات اونگران کننده است یاخیروازآنهایی که خانمها درمعرض سرطان واژون هستندیادرمعرض دستگاه زنانگی می باشندخوبست که سالی یک بارآزمایش پاپ اسمیرراانجام دهندویامعاینه شوندواگرخدایی ناکرده وضعیت نگران کننده ای دربخش پرستاپ درآقایان ودربخش رحم ،پستان ،واژن خانمهاباشندیعنی ملکنتی (یعنی سرطان )تشخیص داده شودحتماَباخارج کردن رحم درخانمهاویابیرون آوردن پرستات درآقایان متاقازتادچارسازی همه سلولهابه ملکنتی یاسرطان پیشگیری کنیم .
پیش ازمتاتازشیمی درمانی انجام می گیردکه درصورت عدم موفقیت ممکن است که فردبمیرد.به همین ترتیب یک جامعه نیزمی تواندمانندفیزیولوژی یک انسان که به کام مرگ می رودسقوط کرده نابودشده واز بین برودبنابراین همچنان که برای پیشگیری ازمرگ های نابهنگام می توان باتوجه به مشاهده های ژنتیکی پیش ازازدواج وتوجه به عوامل دوران بارداری وتغذیه ،بهداشت جسمی نیرومنددرمقابل بیماری داشت .بابرنامه ریزی درزیست اجتماعی تقسیم نسبی عادلانه دارایی ها،توزیع منصفانه وبرنامه ریزی برای متولدین بعدی وپیش بینی کادرمسکن ،بهداشت وغیره برای آنان ازپیدایش افرادضداجتماعی قانون گریز،قانون بسته (زندان )وکسانی که شیشه اتومبیل می شکنند وغیره جلوگیری کرد.
حال که می توانند به جامعه خسارت جبران ناپذیری واردکنندپیشگیری کنیم .
هدفهای آسیب شناسی اجتماعی :
1ـشناسایی آسیب های اجتماعی وعوامل ایجادکننده آن :گفتنی است که ماناهنگامی که ازعلل وریشه هرمشکلی بی خبرباشیم درمان ،برطرف سازی وبهبودبخشیدن به آن حدوداَناممکن می باشد .پس بنابراین به جاخواهد بودکه مابرای ریشه یابی علل طلاق ابتدابه دلایل ازدواجهای نادرست ودسته پایین .زیراازنظراستاددرس طلاق پایان زندگی نیست ولی طلاق می تواندپایان یک ازدواج نادرست باشد.
2ـپیشگیری :به طوری که برای پیشگیری ازپیدایش وگسترش بزهکاران تنهایک راه وجوددارد.اصلاح ساختارخانوادگی محیط زیست همگانی دربخش خانواده بایدموردآموزش قرارگیرد.بهسازی ایرادهای ازدواجهابرطرف شودوبه خانواده ها این پیامهادرآغاززندگی بایستی انتقال پیداکند:«1ـآنگاه خانواده ای مجازبه بچه دارشدن است که به طورنسبی اطمینان داشته باشدکه فرزندشان آنگاه بایدبه دنیابیاید که دست کم ازخودشان خوشبخت ترباشد.بنابراین خانواده هابایدبدانندکارکردامروزه آنهاخوشبختی وبدبختی آینده فرزندان آنهاسبب گشته وآینده فرزندان آنهاخوشبختی وبدبختی خودآنهاراسبب می شود.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 32 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 25 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
*آسیب شناسی اجتماعی*
ای خداوند پاک و بی انباز و یار دست گیر و جرم ما را در گذر
” مولوی“
انسانها در فراز و نشیبهای تاریخ همیشه از دردها و آسیبهای اجتماعی بسیاری رنج برده اند و همواره در جستجوی یافتن علل و انگیزه های آنها بوده اند تا راهها و شیوه هایی را برای رهایی از آنها بیابند. از مجموعه این آگاهیها و تجربه ها و آموخته ها، توانسته اند زمینه های مطالعاتی و رشته های مختلفی را برای تبیین بی هنجاریها و نا بسامانیهای زندگی اجتماعی پی ریزی کنند. حاصل این کار پیدایی دانش آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحرافات) است. آسیب شناسی اجتماعی مطالعه بی نظمیها و آسیبهای اجتماعی همراه با علل و انگیزه های پیدایی آنها و نیز شیوه های پیشگیری و درمان این پدیده ها، به انضمام مطالعه شرایط بیمار گونه اجتماعی است؛ زیرا خاستگاه اصلی تبهکاری را باید در کل حیات اجتماعی و نوع خاص روابط انسانی جستجو کرد. نا بسامانیهای اقتصادی-اجتماعی از قبیل : فقر، تورم، گرانی، بیکاری، فقدان امنیت مالی و حقوقی و دیگر عواملی که باعث ” محرومیت“ می شوند، زمینه مساعدی را برای انواع مختلف آسیبهای اجتماعی چون : خودکشی، سرقت، اعتیاد به مواد مخدر، الکلیسم، طلاق، گدایی و ... فراهم می آورند. از این رو مفهوم آسیب شناسی گستره وسیعی پیدا می کند و از ابعاد ارزشی و کاربردی فراوانی برخوردار می گردد.
می دانیم که شخص اجتماعی واحد پایه در انواع گروهبندیهای اجتماعی است. اکنون سعی می کنیم گروه اجتماعی را تعریف کنیم. گروه اجتماعی به سبب وجود عینی اش در خارج از ذهنیت انسان نمی تواند سنخ اجتماعی محسوب شود. ماهیت روابطی که اشخاص در گروه ها اجتماعی دارند آن را از جماعت اجتماعی متمایز می کند و در یک گروه اشخاص با هم متحد می شوند، منافع مشترک پیدا می کنند و کنش متقابلشان طبق الگو است. بنابراین، گروه اجتماعی از افراد انسانی که در روابط متقابل هستند تشکیل می شود.
هر مطالعه ای درباره منشاء و شکلبندی گروهها باید عطف به یک گروه خاص باشد که آغاز و انجامی در زمان دارد، در این معنا که در زمان معینی بوجود می اید، مدتی کوتاه یا بلند، دوام می آورد و سپس از بین می رود. نمی توان بدون توجه به ابتدا و انتها از زندگی گروهی سخن گفت. زندگی گروهی و روابط اجتماعی با هستی اشخاص بوجود می آید و بسط می یابد.
1-1 مشخصات گروه
تعریف جامعه شناختی واژه ” گروه“ خیلی مفصل تر از آنست که در بالا تذکر دادیم. تعریف کامل تر گروه اجتماعی باید مشخصات زیر را در بر گیرد:
الف)واحد اجتماعی که گروه نامیده می شود، باید از درون، به افرادی که عضو آن هستند، و از بیرون، به اشخاصی که ناظر آن هستند، چنین هویتی را القا کند. منظور این نیست که هر فرد عضو گروه باید شخصا معرف حضور هر فرد دیگر عضو یا غیر عضو باشد. انجمن های سری، لژهای فراماسونری، در تعریف گروه اجتماعی جا می گیرند، در حالی که اعضایشان جمع بسته ای را تشکیل می دهند و نه تنها بر اشخاص خارج که بر بیشتر اعضای گروه ناشناسند. در شهرهای بزرگ شمار گروههای اجتماعی آنقدر زیاد است که هیچ کس نمی تواند همه آنها را شخصا بشناسد، ولی همه آنها کم و بیش قابل شناسایی هستند.
ب)گروه یک ساختار اجتماعی دارد، در این معنا که موقعیت هر عضو یا هر شخص نسبت به موفقیتهای دیگر معین است. روی همین اصل، آرایشی از پایگاههای اجتماعی یا قشر بندی اجتماعی در هر گروهبندی حتی در کوچکترینشان( مثلا در خانواده) مشاهده می شود. در هر گروهی حتی در تساوی طلبانه ترینشان نشانه ای از مراتب فرمانبری و فرماندهی به چشم می خورد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 40 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 16 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
*ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی*
ایده پدیده شناسی یا بررسی اجمالی امهات های پدیده شناسی:
همبستگی میان سخنرانی های گوتینگن (ایده پدیده شناسی و دیگر آثار هوسرل)
هر چند که بسیاری از مطالب اساسی پدیدارشناسی بطور مفصل در بخش دوم آمده است،در اینجا بیشتر به سخنرانی هایی که در سال 1907 در گوتینگن انجام شد تاکید می شود زیرا این سخنرانی ها که بعدا تحت عنوان کتاب ایده پدیده شناسی به چاپ رسید[1] رشته افکاری را بدست میدهد که در تمام آثار بعدی او بسط وتوسعه وگسترش یافتند. هرچند که نوع آوری های او را نمی توان نادیده گرفت اما آنها هیچکدام به معنی نقض آشکار یا ضمنی این سخنرانی نمی باشد بلکه در گسترش و تعمیق آنها است.موهانتی در کتاب توسعه اندیشه هوسرل [2] برخلاف اینگاردن [3] تاکید بر وحدت اندیشه های هوسرل در دوره گوتینگن و دورهای بعدی آن دارد. به عقید اوگر چه در دوره فرایبورگ مضامین جدیدی در اندیشه های هوسرل ظهور میکند اما با نوآوری رادیکالی که اندیشه های قبلی اورا نفی کند روبرو نیستیم بلکه ریشه های همه آنها به دورهای گذشته بر می گردد.حتی ایده زیست-جهان کشفی بسیار تازه نبود زیرا و در نوشته های اولیه او درباره مکان وهندسه اشاره به این دارد که حقیقت علمی نتیجه و سیر مثالی شدن حقیقت ماقبل علمی است. همچنین ارجاع به تاریخ را در سمینار سال 1898 مورد اشاره قرار میدهد و همینطور اتکاء تجربه های منطقی به تجربه های ما قبل منطقی به سالهای 1891 بر می گردد. به عقیده او این مضامین در دورهایی به پشت صحنه رفته و در دورهای دیگر ظاهر شده اند: هربرت اشپینگلر[4] اینچنین اظهار نظر میکند هر چند که هوسرل در صدد ایجاد فلسفه ای سیستماتیک به سیاق قبل ازخویشتن نکوشید امادرجهت فلسفه ای که در حل مسائل بنیادی و بنیاد سازی است کوشش کرد بطوریکه فلسفه آن او را می توان جستجوی معکوس برای دست یافتن به شالودهای استوار دانست.
بهرصورت این سخنرانی نشان داد که او گام جدیدی نسبت به آنچه را که در کتاب پژوهشهای منطقی دنبال کرده بود آغاز کرده است. نو وجدید نه تنها از این نظر که اونقد شناخت را بطور جدی احساس کرده بود بلکه از این نظر که به نقد شناخت از زاویه کاملا نو وجدیدی،نسبت اندیشه های فلسفی و گذشته، می پرداخت. او برای اولین بار عمل فکر کردن وپدیده وشناخت را یکی گرفت وسعی کرد با بررسی مستقیم ومشاهده خود پدیده جهات بسیار گوناگون وفراگیر عمل فکر کردن را توصیف کند.
بطور خلاصه برخی از نکاتی را که قبلا تحت عنوان ریشه های اصالت روان شناسی آمد مجددا از سر می گذارنیم.
گفته شد دکارت ذهن را حوزه ای خودبسته بشمار آورد. از اینرو همه رویدادهای روانی که در آن جریان دارند در فضای بسته آن محدود می گردند. لذا یکی از مشکلات اساسی دکارت این بود که چگونه ذهن می تواند معرفت صحیحی از جهان خارج داشته باشد. بهر صورت جان لاک نه تنها نتوانست در حل این مشکل گامی بردارد بلکه با تحلیل های امپریستی سبب شد که براکلی با صراحت اعلام نماید امکان ندارد.یک محتوای ذهنی را با چیزی که خودش بنا به فرض هرگز داده نشده است مطابقت کنیم. بعد از او هیوم سعی کرد با تداوم مسیری که براکلی بنیاد گذاشته بود همه اشکال معرفت را به شکل امپریستی توضیح دهد. هیوم تمام اشکال معرفت را براساس روابط ایده ها و جریانهای روانی در داخل ذهن توضیح داد.به اضافه طرفداران روان شناسی توصیفی گرچه منتقد اندیشه های هیوم بودند اما آنها جهان خارج از ذهن را موضوعی غیریقینی، مبهم مشکوک بحساب آوردند. هوسرل در تداوم اندیشه های روان شناسی تجربه گرا وتوصیفی اصل بازنمایی ایدها از چیزهای فراذهنی را مردود به حساب می آورد.
[1] -این کتاب به انگلیسی ترجمه شده وسپس توسط آقای عبدالکریم رشیدیان به فارسی برگرد نداده شده است این کتاب با ایده ها ... II,I در تنظیم این فصل بیشتر مورد توجه بودند.
-j.N.Mohanty ,the Development of Husserl's Thoyht ,pp.63.64[2]
-Herbert spiegelberg,The phonomenologyical movement ,the Hagu , Nijhoff,1976[4]
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 39 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 41 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 19 |
*تحقیق درباره انگیزش*
تعریف انگیزش :
روانشناسان انگیزش را فرآیند هایی می دانند که در برانگیختن ، جهت دادن و پایایی رفتار نقش آفرین هستند. در واقع انگیزش یک حالت فرض در موجود زنده است که برانگیزانندهی رفتار می باشد و ارگانیسم را به قسمت یک هدف سوق می دهد .
تفاوت انگیزه و انگیزش :
از نظر دستور زبان فارسی انگیزه اسم و انگیزش اسم مصدر از مصدر «انگیختن» است . بنا به نوشتة لغت نامة دهخدا ، انگیختن یعنی حرکت درآوردن .
انگیزه یعنی سبب ، علت و چیزی که کسی را به کاری وادار کند . انگیزش یعنی تحریک و ترغیب : تحریک حالتی است که در اثر دخالت یک محرک (انگیزه) به وجود می آید . فرق این دو ، تا اندازه ای مثل فرق محرک با تحریک است می دانیم که تحریک حالتی است که در اثر دخالت یک محرک بوجود می آید . حال اگر انگیزش را تحریک بنامیم انگیزه محرک است ، برای نمونه انقباض و انبساط مردمک چشم بر اثر نور (مثال محرک و تحریک) .
انواع انگیزه :
1-نیازها 2-تمایلات 3-مشوقها 4-سائقها
نیاز : یعنی حالت کمبود ، اصطلاح نیاز دست که در دو معنی مختلف به کار رفته است :
1-نیازهای جسمی یا فیزیولوژیک
2-نیازهای روانی
نیازهای روانی حتماً باید ارضاء شوند تا بتوانیم زنده بمانیم .
برخی از نیازهای جسمی ، در صورتی که بخواهیم زنده بمانیم حتماً باید ارضاؤ شوند . این نیازها عبارتند از نیاز به اکسیژن ، غذا ، آب ، اجتناب از درد ،درجه حرارت مناسب و حذف مواد زائد .
برخی نیازهای جسمی یا فیزیولوژیک مثل گرسنگی و تشنگی حالت هایی هستند که کمبود فیزیکی را نشان می دهند . بعنوان مثال وقتی برای مدتی غذا نخوریم یا آب ننوشیم ، احساس می کنیم که به غذا یا آب نیاز داریم، پس بدن ارگانیسمی است که به اکسیژن ، مایعات ، کالریها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و غیره نیاز دارد .
در میان نیازهای روانی ، می توان نیاز به پیشرفت ، قدرت ، عزت نفس ، تایید اجتماعی و تعلق را نام برد . نیازهای روانی ، از دو جنبة مهم ، با نیازهای فیزیولوژیک تفاوت دارند . از یک طرف نیازهای روانی الزاماً به حالت های کمبود استوار نیستند . مثلاً متخصصی که نیاز به پیشرفت شدیدی نشان می دهد ممکن است در گذشته ، بارها موفق شده باشد . از طرف دیگر ممکن است نیازها از پیش آموخته شده باشند یا حتی بتوان به کمک تجربه آنها را آموخت ، در صورتی که نیازهای فیزیولوژیک ،در ساخت فیزیکی ارگانیسم وجود دارند . از آنجا که انسانها از یک ساخت زیستی مشابهی برخوردار هستند . فرض بر این است که نیازهای فیزیولوژیک همانندی نیز خواهند داشت و چون تجربه های یادگیری انسانها متفاوت استا . فرض بر این است که از نظر نیازهای روانی کاملاً متفاوت باشند .
2-میل : عبارت است از حالت برانگیختگی ارگانیسم بر اثر یک نیاز .
تمایلات زیستی و فیزیولوژیکی : نیازهای فیزیولوژیک ، تمایلات فیزیولوژیک را به وجود می آورند . تمایلات فیزیولوژیک یعنی حالتی که در درون ارگانیسم فعال می شوند و رفتاری را بوجود می آورند که این نیازهای فیزیولوژیک را کاهش می دهد . این تمایلات ذاتی هستند یعنی اکتسابی نیستند . بنابراین به آنها تمایلات اولیه گفته می شود . اما یادگیری می تواند رفتاری را که موجب ارضاء آنها می شود تحت تاثیر قرار دهد .
در ایجاد انگیزش علاوه بر عوامل درونی که شامل دستگاه عصبی ، درون ریز و اندام های بیرونی است . عوامل بیرونی مانند عوامل شناختی ، محیطی و اجتماعی و فرهنگی نیز دخیلند .
تمایلات اجتماعی : پول ، موفقیت ، قدرت و ... نمونه هایی از تمایلات اجتماعی هستند . تمایلات اجتماعی از این نظر با تمایلات اولیه تفاوت دارند که از طریق یادگیری اجتماعی آموخته می شوند اما درست مثل تمایلات فیزیولوژیک و تمایلات تحریک خواهی ، تمایلات اجتماعی نیز ما را بر می انگیزد و رفتاری ایجاد می کند که متوجه یک هدف است .
3-سائق : اصطلاح روانی است نه زیستی . سایق نه نیازهای فیزیولوژیکی به تنهایی بلکه ویژگی انگیزشی نیز دارند . زیرا رفتار را نیرومند می سازند و آن را هدایت می کنند . برای مثال ، میل ما به خوردن از احساس اشتها ناشی می شود ، نه لزوماً از پایین بودن قند خون یا سلول های چربی چروکیده . به عبارت دیگر ما از سایق روانی آگاهیم نه از نیاز واقعی بدن . وقتی که سایق به اندازة کافی برای جلب توجه فرد ، نیرومند می شود او را برای انجام دادن رفتارهای هدف گرایی آماده می کند که می تواند سایق را کاهش دهد .
4-مشوق : یک شی مشخص یا موقعیتی است که می تواند نیازی را برطرف کند یا به خودی خود جالب باشد و فرد را برای پرداختن یا نپرداختن به یک زنجیرة رفتار جذب یا دفع کند . برخی از مشوقها تقویت کنندة نخستین نامیده می شوند چون بدون یادگیری قبلی در نقش پاداش عمل می کنند . برای مثال طعم شیرین غذا ، برخی دیگر تقویت کننده های ثانویه هستند که اثربخشی آنها حداقل تا حدودی ناشی از یادگیری نوعی رابطه بیان آنها و سایر رویدادهاست برای مثال پول و یا نمره و ...
دسته بندی | پزشکی |
بازدید ها | 39 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 95 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
*مقاله درمورد ایدز*
ایدز
روبان قرمز ، نماد بین المللی آگاهی و توجه به ایدز استایدز (به انگلیسی: [۲]AIDS یا Acquired immune deficiency syndrome) به معنی نشانگان نقص ایمنی اکتسابی میباشد ،یک بیماری پیشرونده علاج نشدنی [۳] و قابل پیشگیری[۴][۵] است ،این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ آی وی (Human Immunodeficiency Virus) در بدن میزبان است [۶] که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان میگردد که خود زمینهساز بروز عفونتهای موسوم به فرصت طلب است که یک بدن سالم عموماً قادر به مبارزه با آنهاست و در نهایت پیشرفت همین عفونتها منجر به مرگ بیمار میگردد به طوری که بیماری سل عامل اصلی مرگ و میر در میان مبتلایان به ایدز در سراسر جهان است.[۷]
در سال ۱۹۸۱ هشت مورد وخیم از ابتلا به بیماری کاپوسی سارکوما، یکی از انواع خوش خیمتر سرطان که معمولاً در میان افراد سالمند شایع است، در میان مردان همجنسگرای نیویورک گزارش شد.تقریباً همزمان با این موارد ، شمار مبتلایان به یک عفونت ریوی نادر در کالیفرنیا و نیویورک بالا رفت.با این که در آن زمان عامل شیوع ناگهانی این دو بیماری مشخص نشده بود ، اما معمولاً از این دو واقعه پزشکی به عنوان آغاز ایدز یاد میکنند.در طی یک سال این بیماری بدون نام، گسترش زیادی داشت تا سرانجام در ۱۹۸۲ آن را ایدز نامیدند.
از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجهها و همچنین برای بهبود آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیضها اول دسامبر هرسال (برابر ۱۰ آذر) به عنوان روز جهانی ایدز معین شدهاست ،هر ساله برای این روز شعاری نیز در نظر گرفته میشود.[۱] ایدز معضلی پزشکی-بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده است.[۵] در سال ۱۹۹۶، سازمان ملل متحد ایدز را نه تنها به عنوان یک مشکل سلامتی مورد توجه قرار داد بلکه آن را یک مسئله بر سر راه پیشرفت بشری برشمرد.[۸]همچنین در غالب سند استراتژی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (۲۰۰۲) این کشور خود را متعهد به هدایت جهان برای کاهش تلفات هولناک اچ.آی.وی/ایدز دانسته است[۹].بیش از ۹۰ درصد موارد آلودگی مربوط به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه است .ایدز در حال حاضر چهارمین علت مرگ و میر بشر میباشد که پیش بینی میشود تا سال ۲۰۱۰ مقام اول را از آن خود نماید.[۳]
فهرست مندرجات
۱ اچ آی وی
۱.۱ مکانیسم تکثیر
۲ انتقال و پیشگیری
۲.۱ راههایی که ایدز نمیتواند منتقل شود
۲.۲ پیشگیری
۳ روز جهانی ایدز
۴ آزمایش اچ آی وی
۴.۱ آزمایشهای تشخیصی
۵ نشانهها و عوارض
۶ بیماریهای مرتبط باایدز
۷ داروها و درمانها
۷.۱ داروی ایرانی
۷.۲ عوارض جانبی داروها
۸ بدنامی
۹ قربانیان شهیر ایدز
۱۰ منابع
اچ آی وی
اچ آی وی در حین جوانه زدن از یک گویچه سفید خون
بافت خونی هدف اصلی ایدز است.نوشتار اصلی را ببینید: اچ آی وی
یک ویروس به نام اچ آی وی عامل بروز بیماری ایدز است ،هرفرد دچار اچ آی وی ، الزاما مبتلا به ایدز نیست بلکه برخی تظاهرات بالینی را اگر بروز دهد مشخص می شود به ایدز مبتلا شدهاست.تنها نیمی از افراد آلوده به اچ آی وی ، درطی ۱۰ سال به مرحله ایدز مبتلا میشوند.این زمان در افراد مختلف متفاوت است و به وضعیت سلامتی و عادات فردی افراد بستگی دارد ،امروزه برخی داروها نیز به کنترل این روند کمک میکنند. [۳]
مکانیسم تکثیر
چسبیدن : خوشههای پروتئینی در سطح بیرونی ذرات ویروس، به دریافت کنندههای پروتئینی سلول مقصد ملحق میشوند.
کپی ژنها : اچ آی وی نمونهای از اطلاعات ژنتیکی خود را کپی میکند.
تکثیر : ویروس این کپی از ژنها را وارد دیانای (DNA) سلول میزبان میکند. وقتی سلول میزبان شروع به تکثیر میکند، بخشهای تشکیل دهنده اچ آی وی را نیز تکثیر میکند.
آزاد سازی : بخشهای تشکیل دهنده ویروس در نزدیکی جداره سلول جاسازی میشوند. آنها یک جوانه را تشکیل میدهند که از سلول جدا میشود و به یک ذره جدید اچ آی وی تبدیل میشوند.[۱۰]
انتقال و پیشگیری
هرچند اچ آی وی در تمام ترشحات بدن فرد مبتلا (بجز عرق) وجود دارد ولی برای انتقال و سرایت تنها سه راه اثبات شدهاست:[۵]
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
بازدید ها | 48 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 283 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 74 |
چکیده: اﻧﻔﺠﺎر اﻃﻼﻋﺎت و ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪن، ﺑﺎﻋﺚ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﺪﯾﺪ رﻗﺎﺑﺖ در ﺣﻮزه ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﮔﺮدﯾﺪه ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ را ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر، اﺗﺨﺎذ ﺗﺼﻤﯿﻢ و واﮐﻨﺶ ﺳﺮﯾﻊ در ﻗﺒﺎل ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪات روزﻣﺮه ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻓﺮدا در ﻋﺮﺻﻪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر از آن ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺼﯿﺮت و آﮔﺎﻫﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮد و ﻣﺤﯿﻂ رﻗﺎﺑﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی رﻗﺎﺑﺘﯽ، ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ آﺳﺎﻧﯽ ﻗﺎﺑﻞ دﺳﺘﺮس اﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﯿﻤﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت رﻗﺒﺎ، ﮔﺰارش ﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ، اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻓﺮوش رﻗﺒﺎ و... و ﺳﻮق دادن ﻣﺤﻮر ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮد ﺑﻪ آﯾﻨﺪه وﻫﺸﺪارﻫﺎی آﮔﺎه ﮐﻨﻨﺪه در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎی ﻣﺤﯿﻂ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ از ﻃﺮﯾﻖ اراﺋﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ و ﺳﻮدﻣﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺧﺪﻣﺎت، رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﻧﻤﺎﯾﻨد.
الف : هدف پژوهش: مدیران نقاط ضعف و قوت رقبا را مورد ارزیابی قرار دهند و تصمیم درست اتخاذ نمایند .
ب- روش پژوهش: کتابخانه ای و اینترنتی
ج-نتیجه گیری: باتعریف هوش رقابتی و اهمیت آن در تجارت جهانی ، به ضرورت آن در فرآیندهای تصمیم گیری مدیران پرداخته می شود.
واژه های کلیدی: هوش رقابتی، هوشمندی، دانش استراتژیکی، مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی
مقدمه
جهانی شدن اقتصاد، سرعت گرفتن تغییرات فناوری و انفجار اطلاعات باعث گردیده سازمانها فشار بیشتری را برای باقی ماندن در صحنه رقابت تحمل کنند. ازطرف دیگر فناوری ارتباطات و اطلاعات با دراختیار گذاردن راههای متنوع کسب برتری، موجب گشته است تا سازمانها با افزایش سطح هوشمندی رقابتی خود و به کارگیری و استفاده از اطلاعات، بر رقیبان غلبه کنند. در سالهای اخیر، هوشمندی رقابتی در زمره یکی از مفاهیم مدیریت درآمده است و بسیاری از شرکتهای بزرگ آن را به جزیی از فرهنگ سازمانی خود تبدیل کرده اند، چون از بسیاری جهات رویکرد هوشمندی رقابتی منافع بیشتری نسبت به دیگر مفاهیم مدیریت که در چند دهه اخیر شکل گرفته اند، دربردارد.
در دنیای امروز کسب هوشمندی رقابتی یکی از الزامات غیرقابل انکار برای اغلب سازمانها است تا بتوانند از طریق کسب و تجزیه و تحلیل اطلاعات، و همین طور افزایش دانش و ایجاد آگاهی، بر قابلیتهای خود بیفزایند. دکتر بــن گیلاد (BEN GILAD) استاد دانشگاه و تئوری پرداز معروف هوشمندی رقابتی اظهار داشته است: هوشمندی رقابتی، کل دانشی است که یک شرکت از محیطی که در آن رقابت می کند دراختیار دارد و حاصل تجزیه و تحلیل ذرات بی شمار از اطلاعاتی است که روزانه شرکت را بمباران می کند. در پرتو این دانش است که تصویر کاملی از وضعیت فعلی و آتی صحنه رقــــابت در پیش روی مدیران نقش می بندد تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند.
درحال حاضر اکثر موسسات موفق در کشورهای توسعـــه یافته از هوشمندی رقابتی به عنوان یک ابزار قدرتمند برای کسب آگاهی بیشتر از محیط استفاده می کنند. آینده به خدمت گرفتن هوشمندی رقابتی بسیار نویدبخش است و بدون شک موسسات برای ادامه حیات در محیطی که هر روز با چالشهای بیشتری مواجه خواهدبود با تکیه بر قابلیتهای هوشمندی رقابتی و گردآوری و تجزیه و تحلیل موفقیت آمیزاطلاعات و چیرگی بر عدم اطمینان از چشم انداز رقابتی، احساس امنیت بیشتری خواهندکرد.
فهرست مطالب
چکیده ...................................................................................................................................................................................................................10
فصل اول: تعاریف مقدماتی هوش ...........................................................................................................................................................................11
مقدمه ....................................................................................................................................................................................................................12
1-1 چشم انداز تاریخی .......................................................................................................................................................................................11
1-2 بحث و بررسی ..............................................................................................................................................................................................14
1-3 هوش تجاری .................................................................................................................................................................................................15
1-3-1 ضرورت استفاده از هوش تجاری در سازمان ها ....................................................................................................................................15
1-4 تحلیل عمیق بازار .........................................................................................................................................................................................15
1-5 مدیریت هوشمندی و شبکه های دیجیتالی ......................................................................................................................................................16
1-5-1 انواع هوشمندی .......................................................................................................................................................................................16
1-6 پیش نیازهای استقرار هوش تجاری در سازمان ها ..........................................................................................................................................20
1-6-1 سخت افزارهای مورد نیاز برای ذخیره سازی اطلاعات و انجام محاسبات ............................................................................................. 20
1-6-2 نرم افزارهای کاربردی و منابع داده ..................................................................................................................................................... 20
1-6-3 تجمیع داده ها ..................................................................................................................................................................................... 20
1-6-4 پایگاه های داده رابطه ای و انبار داده ها ............................................................................................................................................. 20
1-6-5 پردازشهای تحلیلی آنلاین و موتور های تجزیه و تحلیل اطلاعات ....................................................................................................... 21
1-6-6 نرم افزارهای کاربردی تحلیلی ............................................................................................................................................................ 21
1-6-7 نمایش اطلاعات و تحویل نتایج .......................................................................................................................................................... 21
1-7 چالشهای استقرار هوش تجاری در سازمان ها ................................................................................................................................................21
1-8 معماری هوش تجاری در سازمان ...................................................................................................................................................................22
1-8-1 دریافت داده (Getting Data In) ..................................................................................................................................................23
1-8-2 پس دادن اطلاعات(Getting Information Out) .....................................................................................................................24
1-9 مراحل استقرار هوش تجاری ..........................................................................................................................................................................24
1-10 دلایل شکست پروژه های هوش تجاری .......................................................................................................................................................25
1-10-1 ﻋﺪﻡ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﺭﺷﺪ ................................................................................................................................................................25
1-10-2 ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺿﻌﻴﻒ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻱﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ..............................................................................................................................................26
1-10-3 ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺿﻌﻴﻒ ...................................................................................................................................................................................27
1-10-4 ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵ ...................................................................................................................................................................................27
1-10-5 ﻋﺪﻡ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺩﺭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ data mart ﻫﺎ .................................................................................................................27
1-10-6 ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻏﻠﻂ ..........................................................................................................................................................................27
1-10-7 ﺩﺍﺩﻩﻫﺎﻱ ﺑﻲﻛﻴﻔﻴﺖ ...................................................................................................................................................................................27
1-10-8 ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻥ ﻳﮏ نقطه ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ استقرار هوش تجاری .............................................................................................................................28
1-11 مفهوم هوشمندی رقابتی ..............................................................................................................................................................................28
1-11-1 مرحله مقصد .....................................................................................................................................................................................29
1-11-2 مرحله تقاضا .....................................................................................................................................................................................29
1-11-3 مرحله اکتشاف ..................................................................................................................................................................................30
1-11-4 مرحله توسعه ....................................................................................................................................................................................30
1-11-5 مرحله تحویل ....................................................................................................................................................................................30
1-11-6 مرحله بهبود ......................................................................................................................................................................................30
1-12 طبقه بندی هوشمندی رقابتی .......................................................................................................................................................................32
1-12-1 هوشمندی بازار .................................................................................................................................................................................32
1-12-2 هوشمندی شرکاء ...............................................................................................................................................................................32
1-12-3 هوشمندی رقبا ..................................................................................................................................................................................32
1-12-4 هوشمندی تکنیکی .............................................................................................................................................................................32
1-12-5 هوشمندی مشتریان ............................................................................................................................................................................32
1-13 خواص پنجگانه هوشمندی رقابتی ................................................................................................................................................................32
1-13-1 خاصیت و روحیه ی مبارزه طلبی ......................................................................................................................................................33
1-13-2 خاصیت و روحیه ی تهاجمی .............................................................................................................................................................33
1-13-3 خاصیت و روحیه ی فعال ..................................................................................................................................................................33
1-13-4 خاصیت انفعالی .................................................................................................................................................................................33
1-13-5 در خواب رفتگان ..............................................................................................................................................................................33
فصل دوم: بررسی هوش رقابتی ..............................................................................................................................................................................34
2-1 بررسی هوشمندی رقابتی از جنبه های مختلف ................................................................................................................................................35
2-1-1 سهم هوشمندی رقابتی ..............................................................................................................................................................................35
2-1-2 هوشمندی رقابتی به عنوان یک محصول ...................................................................................................................................................35
2-1-3 هوشمندی رقابتی به عنوان یک فرآیند ....................................................................................................................................................37
2-1-4 طبیعت هوشمندی رقابتی .........................................................................................................................................................................38
2-2 مدل پردازش اطلاعات در چرخه هوشمندی رقابتی ........................................................................................................................................38
2-3 مدل موتور چرخشی هوشمندی رقابتی ...........................................................................................................................................................39
2-4 دانش ، مهارت ها و توانایی های شاغلین و هوشمندی رقابتی .........................................................................................................................40
2-5 دانش ، مهارت و توانایی های ......................................................................................................................................................................41
2-6 مدیریت دانش ...............................................................................................................................................................................................41
2-6-1 سیستم های مدیریت دانش ...................................................................................................................................................................41
2-6-2یکپارچگی مدیریت دانش و هوش رقابتی ..............................................................................................................................................43
2-7 تحلیل ، جهانی سازی و بومی کردن فاکتورهای هوش رقابتی در ساختار هوش رقابتی / مدیریت دانش ...........................................................44
2-8 خلاصه ای بر تکنیک های تحلیلی .................................................................................................................................................................44
2-9 اهمیت آگاهی های فرهنگی در CI جهانی ....................................................................................................................................................44
2-10افزایش آگاهی فرهنگی عملیات CI .............................................................................................................................................................45
فصل سوم: رضایت مشتری ....................................................................................................................................................................................46
3-1ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺸﺘﺮی ................................................................................................................................................................................................47
3-2سیر ارتباطات با مشتری .................................................................................................................................................................................47
3-2-1 مرحله شروع .......................................................................................................................................................................................47
3-2-2 مرحله تولید برای مشتری شناخته شده .................................................................................................................................................47
3-2-3 مرحله تولید برای مشتری ناشناخته ......................................................................................................................................................47
3-2-4 مرحله مسابقه برای رضایت مشتری .....................................................................................................................................................47
3-3 خدمات .........................................................................................................................................................................................................47
3-3-1کیفیت خدمات ......................................................................................................................................................................................49
3-4رضایت مشتری ..............................................................................................................................................................................................50
3-4-1چرخه بهبود مستمر رضایت مشتری .......................................................................................................................................................52
3-4-2تأثیر محیط رقابتی بر رضایت و وفاداری مشتری ..................................................................................................................................53
3-4-3رضایت مشتری، رمز بقا در بازار رقابتی ...............................................................................................................................................53
3-5آگاهی از وضعیت بازار و رضایت مشتریان ....................................................................................................................................................54
3-6آگاهی از وضعیت رقبا و رضایت مشتریان ......................................................................................................................................................54
3-7آگاهی فناوری تکنیکی و رضایت مشتریان .....................................................................................................................................................55
3-8آگاهی راهبردی– اجتماعی و رضایت مشتریان ................................................................................................................................................56
فصل چهار: فرهنگ سازمانی ..................................................................................................................................................................................57
4-1تکنولوژی و متخصصین CI ...........................................................................................................................................................................58
4-2مجریان هوشمندی رقابتی ...............................................................................................................................................................................60
4-3 فرهنگ سازمانی و سیاست ها ......................................................................................................................................................................60
4-4 نارسایی و کمبودها در ترویج هوش رقابتی ....................................................................................................................................................61
4-5رﻗﺎﺑﺘﯽ ............................................................................................................................................................................................................64
4-6 اﺧﻼق و ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی رﻗﺎﺑﺘﯽ .............................................................................................................................................................................66
4-7 اﺳﺘﺮاﺗﮋی و ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی رﻗﺎﺑﺘﯽ ........................................................................................................................................................................66
4-8 هوشمندی رقابتی درعمل ...............................................................................................................................................................................67
4-9 ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی ........................................................................................................................................................................................68
4-10هوشمندی رقابتی، اهداف و مزایا ..................................................................................................................................................................68
4-11هدف های سیستم هوشمندی رقابتی ..............................................................................................................................................................70
4-12وظایف هوشمندی رقابتی .............................................................................................................................................................................70
4-13واحد سازمانی برای هوشمندسازی ................................................................................................................................................................70
4-14وظایف متخصصان هوشمندی رقابتی .............................................................................................................................................................71
4-15مزایای هوشمندی رقابتی ..............................................................................................................................................................................71
4-16محدودیت های موجود بر سر راه هوش رقابتی ..............................................................................................................................................72
4-17نتیجه گیری ................................................................................................................................................................................................73
فهرست منابع و مآخذ ............................................................................................................................................................................................74
فهرست شکل ها
شکل 2-1 ...........................................................................................................................................................................................................35
شکل 2-2 ...........................................................................................................................................................................................................36
شکل 2-3 ...........................................................................................................................................................................................................37
شکل 3-1 ...........................................................................................................................................................................................................50
شکل 3-2 .............................................................................................................................................................................................................51
فهرست جداول
جدول 3-1 ..........................................................................................................................................................................................................48
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 39 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 85 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 95 |
*تحقیق درباره افسردگی*
مقدمه :
براساس تحقیقات انجام شده فرد افسرده خودرا بازمانده بی کفایتی می بیند که باید حکم تقدیر ناکامی محرومیت وذلت وشکست را بپذیرد در این نتیجه که تفاوت آشکاری میان ارزیابی شخص انتظارات وامیال انسان افسرده وموقیتهای واقعی اش که گاه حیرت انگیز هم هست وجود دارد معلوم شد که افسردگی حاصل اختلال فکری است فرد افسرده درباره خود ومحیط و آینده اش برداشتی منفی وشخص دارد . ذهنیت بدبینی بر روحیه انگیزه ورابطه اش با دیگران اثر گذاشته اسباب افسردگی وتک در خاطر او را فراهم می کند با توجه به انبوه اطلاعات پژوهشی وبا لینی که مردم می توانند با استفاده از چند روش به نسبت ساده برنوسانات روحی وخفت طلبی خود غالب شوند انسان افسرده ونگران باطرز تلقی وغیر منطقی با مسایل برخورد می کند و به ذلت می رسد .
افسردگی تقدیر ناچاری انسان نیست با مطالعه کتاب افسردگی می توان سبب احساس افسردگی را یافت ودر اسرع وقت از شر آن خلاص شد برای این کار به کمی صرف وقت احتیاج هست تا مانند ورزشکاری که هر روز تمرین می کند به تدریج بر توانایی واستقامت خود بیفزاید .
با آنکه افکار سبب افسردگی تخریب شده وبی اساس است قدرتمندی از حقیقت ایجاد می کند .
احساس وواقعیت لزوما یکی نیست با این احساس غیر طبیعی هم مثل احساسات ناشی از افکار درست وتعریف نشده طبیعی ودرست به نظر می رسد ودر نتیجه واقعی بودن آنها کمترین تردیدی به خود راه نمی دهد به همین علت که افسردگی را جادوی سیاه ذهن ناامیده اند .
روانشناس افسردگی – دیوید برنز – مترجم مهدی قراچی داغی ص 16و15
روانشناس افسردگی – دیوید برنز – مترجم مهدی قراچی داغی ص 21
یکی ازعلل احساس افسردگی این است که مرتب وبدور ازهرگونه واقع بینی خود را آماج حملات بیرحماه انتقاد قرار می دهید ومحکوم می شوید اغلب شعله های سرکش انتقاد وجودتان را در بر می گیرد علتش این است که راه برخورد با انتقاد را نمی شناسید وبا روشهای موثر مقابله با آن آشنا نیستید وحال آنکه احاطه به هنر ومهارت مبارزه کلامی وبرخورد آگاهانه با انتقاد کار ساده ای است.