دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 2324 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 80 |
فهرست
مقدمه
دیگ بخار و جایگاه آن در نیروگاه حرارتی
فصل اول : طبقه بندی بویلرها
طبقه بندی از نظر مصارف بویلر
طبقه بندی از نظر فشار سیکل آب و بخار
طبقه بندی از نظر مصالح صنعتی و متالوژیکی
طبقه بندی از نظر سطوح تبادل حرارتی
طبقه بندی از نظر محتوای لوله ها
طبقه بندی از نظر فشار کوره بویلر
طبقه بندی از نظر نوع احتراق
طبقه بندی از نظر منبع انرژی بویلر
طبقه بندی از نظر نوع سیال عامل
طبقه بندی از نظر نوع سیرکولاسیون سیال عامل
طبقه بندی از نظر نام سازنده بویلر
طبقه بندی از نظر شکل و موقعیت لوله های بویلر
تشخیص پارامترهای یک بویلر از روی نمودار
فصل دوم : انواع بویلر ها و عملکرد آنها
دیگ های چدنی
دیگ های فولادی
تاریخچه و عملکرد بویلرهای فایر تیوب
بویلرهای فایر تیوب
تاریخچه و عملکرد بویلرهای واتر تیوب
بویلرهای واترتیوب
بویلرهای نیروگاهی و انواع آنها
دیگ های بخار با سیرکولاسیون طبیعی
دیگ های بخار با سیرکولاسیون اجباری
بویلر با سیرکولاسیون اجباری و زیر نقطه بحرانی با درام
بویلر با سیرکولاسیون اجباری و زیر نقطه بحرانی و یکبار گذر F
دیگ های پکیج
نحوه انتخاب دیگ بخار
فصل سوم : تشریح اجزای دیگث بخار
مدارهای عملکرد دیگ های بخار
مدار آب و بخار و اجزای آن
کوره
لوله اصلی تغذیه آب بویلر
پمپ تغذیه آب بویلر
ری هیترها
اکونومایزر
پیش گرم کن دوار یا یانگستروم
دی سوپرهیترها
شیرهای اطمینان
مدار سوخت و هوا و اجزای
تعریف سوخت و انواع آن
ارزش حرارتی
احتراق و تعریف آن
محصولات احتراق
راندمان احتراق
مشعل ها و انواع آنها
مشعل های تبخیری
مشعل های پودر کننده
مشعل های گریز از مرکز
بازده حرارتی دیگ های بخار
فصل چهارم : رسوبات و خورندگی در دیگ های بخار
رسوبات و خورندگی در دیگ های بخار
شستشوی دیگ های بخار
روش های تعیین میزان آلودگی سطوح حرارتی دیگ های بخار
روش دستی
روش کاتدیک
فصل پنجم : نصب ، راه اندازی و بهره برداری از دیگ های بخار
نحوه نصب دیگ های حرارت مرکزی
راه اندازی و بهره برداری از دیگ های بخار
بازدیدهای قبل از راه اندازی
پر کردن دیگ های بخار
سیستم کنترل وزش دیگ بخار
مشعل های سوخت سبک آتش زا
تخلیه از زیر دیگ و تخلیه معمولی
خواباندن عادی جهت ذخیره نگاه داشتن واحد
خواباندن عادی به منظور کار تعمیراتی
خواباندن اضطراری واحد
راه اندازی دیگ های بخار گازسوز
خواباندن دیگ بخار گازسوز
فصل ششم : کنترل و بازرسی دیگ های بخار
کنترل دیگ های بخار
کنترل فشار
کنترل درجه حرارت بخار
کنترل سوخت و هوا
کنترل آب تغذیه
فصل هفتم : طراحی و ساخت دیگ های بخار
طراحی دیگ های بخار
نحوه ساخت دیگ های بخار
مراحل ساخت دیگ های چدنی شرکت ایرفو
تهیه مواد اولیه
تایید مواد اولیه توسط کارشناسان
آزمایشگاه و خدمات لازم جهت تایید مواد اولیه
انبار و توزیع مواد
آزمایشگاه و کنترل آنالیز ذوب
تهیه ذوب دیگ ها و عملیات ذوب ریزی
ماهیچه گیری دیگ ها
ورقکاری و نقاشی
تخلیه دیگ ها از ماسه و مراحل تکمیلی
تست هیدرواستاتیک پره ها
ماشینکاری پره ها و مونتاژ
بسته بندی و تحویل به انبار
تحویل دیگ چدنی به مصرف کننده
بازرسی و آزمایش در حین فرآیند و فنون آماری در شرکت ایرفو
فصل هشتم : تعمیر و نگهداری دیگ های بخار
نگهداری دیگ های بخار غیر فعال
نگهداری دیگ بخار به روش خشک
نگهداری دیگ بخار به روش تر
نگهداری ناحیه احتراق در دیگ های بخار
رفع عیوب در دیگ های بخار میهمانی نهار درون یکت دیگ بخار
منابع و مراجع
دسته بندی | صنایع |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 5389 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 37 |
فهرست
شناسایی اجزا دیگ بخار
مواردی که قبل از راه اندازی باید مد نظر قرار گیرند
دستورالعمل راه اندازی سیستم
دستورالعمل کنترل
ایمنی
نگهداری دیگهای بخار
روش های تمیز کاری
خاموش کردن دیگ برای مدت کوتاه
خاموش کردن دیگ برای مدت طولانی
عیوبی که ممکن است در شرایط کاری به وجود آید
علل ایجاد عیوب در دیگهای بخار
ضمائم
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 48 |
ملاقات با مشتری قبل از طراحی یک پروژه مسکونی 48 ص
مقدمه
قبل از طراحی یک پروژه مسکونی طراح باید چند کار مقدماتی را انجام دهد که هر کدام شامل جمع آوری سازماندهی و ارزیابی اطلاعاتی است که اساس مراحل بعدی طراحی را تشکیل می دهند. ملاقات و گفتگو با مشتریان معمولا اولین کار در مرحله تحقیق و آماده سازی بوده که در این فصل به تفصیل پیرامون آن بحث می نماییم.
دیگر اعمال مقدماتی بیشتر مربوط به خود محل بوده و عبارتند از :
بدست آوردن ابعاد و اندازه های مکان مورد نظر
؟؟؟؟؟ bare sheet و نقشه پایه با مقیاس مشخص
ارزیابی و تحلیل مکان و بالاخره
نوشتن برنامه طرح که جملگی در فصول 6 و 7 ارائه خواهد شد.
ملاقات و گفتگو با مشتریان گام مهمی است چون زمینه تضمین مراحل طراحی را فراهم می کند. در این جاست که طراح با اطلاعات لازم در مورد خواسته ها و نیازهای مشتریان در مورد مکان طراحی آشنا می شود. چنانچه این ملاقاتها به درستی انجام شود نحوه تعامل بین طراح و مشتریان را در اداه مراحل طراحی مشخص خواهد شد. برخورد صادقانه و شفاف هر یک از دوطرف جهت اعتماد سازی و احترام متقابل بین آنها بسیار مهم است. در این فصل راهکارهای شروع مثبت و سازنده پروژه که شامل آگاهی در مورد طراح اولین تماس با مشتری ملاقات با مشتریها و تنظیم یک پیش طرح حاوی خدمات طراحی است، ارائه می گردد. تمام این موضوعات و اعمال اساس تعامل حرفه ای و لذت بخش بین طراح و مشتریان می باشد.
آشنایی با طراح
راههای احتمالی زیادی برای آشنایی ابتدایی مشتریان با طراح وجود دارند که معمولا با کسب آگاهی اولیه پیرامون طراحی و اطلاعات شغلی اساسی در مورد طراحی (حقیقی) و یا شرکت طراحی (حقوقی) مربوطه شروع می شود. این فرآیند آشنایی باید آنقدر برای مشتری بالقوه آسان و جالب توجه باشد تا وی را وادار به پیگیری از طریق تلفن یا حضور در دفتر کار طراح بنماید. مشتریان از راههای مختلفی می توانند با شرکت طراحی آشنا شوند که اهم آنها عبارتند از: تبلیغات، بروشور، وب سایت، تابلوی محل کار و بالاخره تبلیغ کلامی. از این رو طراحی باید از راههای مختلف جهت ارتباط با مشتریان استفاده نماید به گونه ای که نگاه و فکر آنها را جهت پیگیری خدمات طراحی جلب نماید. تبلیغات مالکین منازل می توانند از طریق تبلیغات موجود در روزنامه ها، مجلات محلی یا برنامه های رویدادهای ورزشی یا موسیقی یا از طرق تلویزیون و رادیوی محلی بایک شرکت طراحی آشنا شوند.
اندازه و محتوای این گونه تبلیغات کوتاه و مختصر بوده به طوری که با چند کلمه و تصویر جذاب توجه مشتری را به خود جلب می نمایند. باید این تصاویر تبلیغاتی خیلی جالب باشند چون اولین چیزی هست که نگاه مشتری به آن افتاده و دیگر اینکه آنها می توانند تا حد زیادی بیانگر احساس و سبک کار طراح باشند. در هر موقع ممکن؛ بهتر است یک طراح گرافیک حرفه ای یا شرکت تولیدی را برای تولید یک آگهی مناسب برای این منظور استخدام نمود. آگهی و تبلیغات علیرغم پر هزینه بودن آن در بعضی موارد توانایی جلب نگاه مشتریان زیادی را دارد.
بروشور: دفترچه یا جزوه ای است که حاوی اطلاعات مهم یا تبلیغاتی در مورد چیزی است و ؟؟؟؟ مفیدی برای شرکتهای طراحی است که می تواند از طریق پست یا تحویل مستقیم به مشتریان در اختیار آنها قرار گیرد. در این دفترچه علاوه بر درج اطلاعات مهم تبلیغاتی فلسفه طراحی، فرآیندی و تعرفه هزینه های مربوطه نیز درج می گردد تصویر 1-5 البته ظاهر و طرح بندی بروشور در برقراری ارتباطی موثر و ایجاد انگیزه در مشتری بسیار مهم می باشد.
وب سایت: در عصر الکترونیک شبکه اطلاعاتی اینترنتی لازم شغلی بدل شده است هر وب سایتی در اصل یک نسخه دیجیتالی از یک بروشور است.
با:
از مزایای اضافی وب سایت به روز بودن و پیوند های متعدد هر سایت و در نتیجه امکان دسترسی به اطلاعات بیشتر را نام برد.
تصویر 1-5 نمونه ای از بروشور یک شرکت
تابلوی محل کار: روش موثر جهت جلب مشتریان نصب تابلوهای کوچک و در عین حال جذاب در محل کار است.
تبلیغ کلامی: در نهایت یکی از بهترین راههای اطلاع رسانی و آشنایی مشتریان با حرفه طراحی و یا هر حرفه دیگر شنیدن تجربیات مشتریان قبلی و کسانی است که با طراح به نوعی برخورد داشته یا کار کرده اند. شاید بهترین شکل آگهی رسانی داشتن مشتریان قبلی باشد که ؟؟؟؟؟ مثبت کارتان را به دوستان یا آشنایان خود بازگو می نمایند. بنابرانی کامل کردن کیفیت کار و حفظ روابط مستمر با مشتریان سابق برای یک طراح بسیار مهم است. ملاقات طی تعطیلات سالانه یا ارسال جدید ترین کارها برای مشتریان سابق می تواند آنها را در جریان وضعیت شغل حرفه ای قرار داده و احساس نمایند که هنوز برای شما ارزش دارند.
تصویر 2-5 شبکه اینترنت بهترین مکان برای ارتباط با عامه مردم است.
اطلاعات بدست آمده
روشهای قبلی ارتباطی با مردم از جمله راههای انتخابی آگاهی رسانی مشتریان در مورد طراح یا شرکت طراحی است. با این اشکال متنوع ارتباطی و نیز با تهیه اطلاعات اساسی در مورد طرح یا شرک طراحی همچون خدمات قابل دسترس علت و فلسفه طراحی فرآیند طراحی و تعرفه هزینه های می تون علاقه و انگیزه مشتریان بالقوه را بر انگیخت میزان معرفی و ارائه این اطلاعات تا حد زیادی بسته به وسایل ارتباطی مورد استفاده مخاطب مورد نظر زمان و مکان قابل استفاده و در نهایت مقدار بودجه تخصیص یافته تغیر می نماید. آگهی و تابلوی محل کار کمترین و بروشور و وب سایت ها بیشترین فرصت را جهت اطلاع رسانی در اختیار طراح یا شخصی که می خواهد کارش را به بازار معرفی نماید قرار می دهند.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 525 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
تحقیق در مورد مکانیک خاک
-مقدمه :
عمده ترین اساس توسعه فنلاند و اتحادیه اروپا پیشگیری از اتلاف دفع زباله و آشغال در زیر خاک مطابق قانون با خطاب به مردم برای کاهش اسراف (اتلاف) مواد ضروری عموم در مواقع لزوم . دولت فنلاند برای طرح دفع زباله و آشغال در زیر خاک تصمیمی اتخاذ کرد (VNP861/197)که طرح موضع عمومی شورای اتحادیه اروپا با بررسی شورای رهنمود در مورد اتلاف دفع زباله در زیر خاک را تصویب کرد . این طرح اهداف عمده ای را برای سازماندهی به نیازها در بر می گیرد . و طرح دفع زباله طبق قوانین تحت پوشش قرار می گیرد . دستورات جدید برای این طرح ما را به سمتی سوق می دهدکه با وجود مشکلات مالی طبق روشهای امروزی مقرون به صرفه می باشد که دفع هر نوع زباله زیر خاک از اینرهنمودها پیروی دارد که بعد باید در موردشان به بحث پرداخت . ظاهر تمیز آبهایی که در زیرشان زباله دفع شده فقط نتیجه ظاهری ارائه می دهد . زباله ها به محل واگذار می شوند و مسائل زیست محیطی کاهش می یابد گاز از دفع زباله جمع آوری شده یا از سوزاندن زباله حاصل می شود . اگر هیچ کدام از موارد مورد استفاده بازگشت پذیر به طبیعت نباشند تغییرات اساسی در مناظر محیط زیستو اکوسیستم به چشم می خورد . علاوه بر این ، به طور کلی پیدا کردن مواد طبیعی مناسب استفاده مشکل است ، بنابراین ، مواد دوباره وارد چرخه انسان می شود که این برگشت پذیری در کارخانه ها بسیار پرهزینه است . هدف مدیریت ضایعات منطقه ای پاسخ به این سوالات می باشد . واقعاً چه طور می توان از اتلاف تولیدات جلوگیری کرد ؟ چه طور می توان میزان مضرات ضایعات را کاهش داد ؟ چه طور می توان استفاده از ضایعات اولیه به عنوان ماده و ضایعات ثانویه رابه عنوان انرژی افزایش داد ؟ چه طور می توان مدیریت برای ضایعات تشکیل داد طوری که خطر و ضرری به سلامتی و محیط زیست نرساند ؟
در جنوب unsima صدور 40 زمین محل دفع زباله هستند که 13 آنها مربوط به شهرداری منطقه ها و 10 آنها مربوط به کارخانجات منطقه ها هستند . در ضمن ، کارخانه ها در منطقه تولید مواد ضایعاتی می کنند که قابل استفاده می باشند که تنها در محل دفع زباله زیرخاک یافت می شوند . هدف این طرح ، ایجاد روش جدید برای دفع زباله و اشغال زیرخاک طوری که جنبه مالی و زیست محیطی آن در نظر گرفته شود . روش می تواند در محل یا منطقه باشد که در فنلاند و اروپا بهتر از دیگر نقاط دنیا به کار برده شده است . روش این چنین خواهد بود : افزایش قیمت مناسب دفع زباله و آشغال زیر خاک بررسی ارائه خدمات کیفی با هدف دفع زباله افزایش به کارگیری مجدد محصولات کارخانه ای و جلوگیری از صدور کالا به کشور دیگر بابهای کمتر از بهای عادی کاهش استفاده از میزان مواد طبیعی ، افزایش همکاری بین کارخانجات ، انجمن شهرها و مسئولان ، ایجاد مشاغل ، افزایش محل دفع زباله زیر خاک و بناها باچشم انداز ، هدف دیگر این طرح افزایش روشهایی برای تسهیلات مربوط به حفظ محیط زیست است . این روش دستوراتی برای مطالعه مواد و بررسی مقدماتی دفع زباله و نیز سازماندهی اهداف و نظریات را در بر می گیرد . تشخیص تسهیلات مربوط به حفظ محیط زیست اصلی و حیاتی است . مانند خلبان که بعد از کنترل عملکردهای مراقبتی که در محل دفع زباله Koivissiha انجام داد . مواد مورد استفاده بدنه فیبرگل Metsaserla و بال و دکمه (کلید) خاک Helsingin است . خاکستر خاک به چند دلیل کارآیی دارند ، میزان تولید باید به اندازه کافی باشد چون فعالیت شرکت در همکاری و تحقیق و نیازمند به حل سوالات می باشد .
(1-1)- وزن مخصوص
از آنجا که سنگدانهها عمدتاً حاوی منافذ هم قابل نفوذ و هم غیرقابل نفوذ میباشند لذا لازم است معنی عبارت وزن مخصوص دقیقاً تعریف شود.
وزن مخصوص مطلق به حجم مواد جامد منهای حجم کلیه منافذ مربوط میشود و بنابراین میتوان آن را بصورت نسبت وزن مواد جامد، در ارتباط با خلاء، به وزن هم حجم آب مقطر بدون گاز، که هر دو در یک درجه حرارت مشخص شدهای تعیین شده باشند، تعریف نمود. لذا برای از بین بردن اثر منافذی که کاملاً احاطه شده و غیرقابل نفوذ میباشند لازم است که مصالح بصورت پودر بسیار نرم درآورده شود.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 3556 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
تحقیق در مورد مکانیسم انتقال بار در سیستم روسازی بلوکی
مقدمه
بلوکهای روسازیهای بلوکی بتن میتوانند شکل ها و الگوهای قرارگیری متفاوتی داشته باشند. این شکلها و فرمهای قرارگیری مختلف بر نحوهی عملکرد این سیستم روسازی تاثیر فراوانی دارد. در این مقاله ابتدا مکانیسم انتقال بار در سیستم روسازی بلوکی تشریح گردیده و در ادامه تاثیرات شکل و الگوی قرارگیری بلوک برکارکرد این سیستم روسازی به تفصیل بیان شده است.
اصول پدیده درهم قفلشدگی (Interlocking):
شکل 1 الگوهای متفاوت قرارگیری بلوکها با ذکر نام آنها که متداول میباشد را نشان میدهد. پدیده درهم قفلشدگی در روسازی بتنی بسیار حائز اهمیت است. وقتی که فلسفه روسازی بلوکی را مورد مطالعه قرار میدهیم، به سه حالت قفلشدگی میتوان اشاره نمود که عبارتند از [1]:
شکل 1: الگوهای مختلف قرارگیری بلوکهای بتنی
قفلشدگی عمودی
قفلشدگی چرخشی
قفلشدگی افقی
هر سه حالت فوق در شکل 2 قابل مشاهده است.
شکل 2: انواع قفل شدگی (عمودی، چرخشی و افقی)
وقتی که به قفلشدگی عمودی اشاره میشود، منظور این است که ماسه موجود در مفاصل در تماس و اتصال کابل با بلوکها بوده و از این طریق نیروهای برشی از مفاصل عبور نموده و به لایههای زیرین منتقل میگردد و بلوکها نبایسی بیش از حد مجاز جابجا گردند. این نوع قفلشدگی از طریق داشتن ضخامت کافی بلوکها، نزدیک به هم قرار دادن آنها و گیردار کردن به جداول کناری در برابر نیروهای وارده از جانب چرخهای وسایل نقلیه حاصل میشود [2].
منظور از قفلشدگی چرخشی، جلوگیری از چرخش بلوکها نسبت به یکدیگر است که در صورت داشتن یا ایجاد نمودن زائدهها بر روی بلوکها میتوان این نوع قفلشدگی را افزایش داد. این کار علاوه بر آسان نمودن زهکشی، سبب درگیر شدن بیشتر و محکم شدن بلوکها نسبت به هم شده و میزان نشست روسازی در برابر بارهای وارده کاهش یافته، در نتیجه ظرفیت باربری سازه افزایش مییابد.
قفلشدگی افقی مقدمهای برای دستیابی به الگوهایی است که میتواند تحت تاثیر ترمز نمودن، چرخیدن لاستیکها و شتابگیری وسایل نقلیه باشد.
موثرترین الگوی قرارگیری برای ایجاد قفلشدگی بلوکها، الگوی جناغی است. آزمایشهای انجام شده نشان میدهد که این الگو دارای ظرفیت سازهای بالاتر بوده و مقاومت جانبی بیشتری نسبت به سایر الگوها دارد[3]. این فرآیند با استفاده از تحلیل عددی نیز اثبات گردیده است[4]. بنابراین الگوی جناغی در تسهیلاتی که ترافیک وسایل نقلیه از آن عبور میکند، توصیه میگردد.
انستیتو روسازی بلوکی امریکا (ICPI) استفاده از قفلشدگی افق را از طریق الگوی جناغی هنگامی که بلوکها تحت اثر بارهای جانبی تکراری وسایل نقلیه میباشند را توصیه مینماید.
شکلهای مختلف بلوکهای روسازی صنعتی و پیادهروها:
تمامی بلوکها از لحاظ شکل ظاهری به سه دسته طبقهبندی میشوند[5]:
دسته اول: بلوکهای دندانهدار که با توجه به شکل هندسی آنها، سبب ایجاد حداکثر قفلشدگی درهم میشود. ایجاد پدیده قفلشدگی این بلوکها هم در جهت محور طولی و هم در جهت محور عرضی صورت میپذیرد. شکل 3 نمونهای از این بلوکها را نشان میدهد.
شکل 3: بلوکهای دسته اول
دسته دوم: بلوکهای دندانهدار که دندانههای آنها سبب قفل شدگی آنها در همدیگر میشود. تفاوت این بلوکها با بلوکهای دسته اول، این است که قفل شدگی تنها در امتداد یک محور صورت میگیرد. شکل 4 نمونهای از بلوکهای مذکور را نمایش میدهد.
شکل 4: بلوکهای دسته دوم
دسته سوم: بلوکهایی که هیچ قفلشدگی در هم ندارد، بلکه با ایجاد الگوهای مختلف قرارگیری، قفلشدگی بین بلوکها ایجاد میگردد. بلوکهای نشان داده شده در شکل 5 از این دسته میباشند.
شکل 5: بلوکهای دسته سوم
رابطه بین انتقال بار و نحوه قرارگیری بلوکها:
بلوکها هم در طی اجرای روسازی و هم در فرآیند بهرهبرداری، دچار چرخش میشوند. چنین چرخشهای کوچکی با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیستند، اما با نیمرخسنج میتوان این چرخشها و میزان آنها را مشخص نمود. اندازهگیری با پروفیلمتر نشان میدهد که به طور معمول، میزان چرخشها کمتر از 10 درجه و همراه با تغییر مکان کمتر از 5 میلیمتر میباشد[6ُ].
حال میتوان دریافت که مقادیر تغییر مکانها و چرخشها در این سیستم روسازی بسیار اندک هستند. به هر صورت، این تمایل همواره وجود دارد که نحوه قرارگیری آنها به صورتی باشد که بین بلوکها مفاصلی با عرض یکنواخت و بسیار باریک تشکیل شود. به عنوان مثال، در استرالیا مرسوم است که عرض مفاصل بین 2 الی 4 میلیمتر متغیر باشد[7].
به دلیل وجود همین مفاصل با عرض بسیار کم، ایجاد چرخش در یک بلوک، سبب میشود گوه تنش در بلوکهای مجاور تشکیل شود و تنشها به بلوکهای مجاور منتقل گردد که به طور شماتیک در شکل 6 نشان داده شده است.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 616 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
تحقیق مکانیت در فضای باز (طراحی محیط با تاکید بر مکانیت)
پیشگفتار
معماری ، فرآیند آگاهانه سازماندهی ، برنامه ریزی و ایجاد تغییراتی در محیط است و در عین فرآیند خلاق پاسخگویی به وضعیت در عین تمرکز بر معانی است. این فرآیند ، شامل سازماندهی فیزیکی محیط ، منظر ، فضاها و طراحی مکان هاست. محیط و منظر ها بیان لحظه ای هزاران عامل بوم شناختی ، فن شناختی ، فرهنگی و حسی هستند که با گذشت زمان ، در پاسخگویی به طیف وسیعی از عوامل گوناگون تکامل پیدا می کند.
شهرها روز به روز گسترده تر می شوند و به تبع آن طبیعت در حال کوچک تر شدن است ، روز به روز مرز میان عناصر طبیعی و مصنوعی در حال از بین رفتن و محو شدن است. در این میان ما برای آگاهی از وجود خود به طور کلی ، نیاز زیادی به احساس کردن مکان داریم. مکان ها ساختارهایی ذهنی هستند که با تعامل پویای صحنه ها ، تجربیات و وضعیت حسی و روانی بیننده ، در ذهن او شکل می گیرند. احساس مکان، بخشی از احساس اجتماع است ، که در آن رابطه دو جانبه ای میان مکان و گروهی از افراد برقرار است .
این مقاله فرصتی است برای بررسی این موضوع که آیا می توان روش هایی را در طراحی محیط اتخاذ کرد تا برای افزایش کیفیت تجربی بشر به فرآیند مکان سازی در محیط توجه کند. از اینرو ابتدا به بررسی مختصر فضا و مکان می پردازیم ، سپس به عناصر اصلی شکل دهنده فضاهای باز پرداخته و در انتها برخی عوامل موثر بر ایجاد حس مکان را در فضاهای باز مورد توجه قرار خواهیم داد.
فضا ، حرکت ، حادثه
برنارد چومی عقیده دارد سه آیتمِ اساسیِ "فضا"، "حرکت" و "حادثه" شکل دهنده تمامی سازماندهی های معماری و در مقیاسی فراتر، شهرسازی هستند و "تدابیر" معمارانه می توانند با تغییر دادن هر یک از این سه آیتم، موقعیت های معمارانه منحصر به فردی بیافرینند. به سبب وجود همین سه آیتم، کالبدهای یکسان در قالب های زمانی و مکانیِ گوناگون، دارای کارکرد های مختلفی می گردند.
"حرکت" و "حادثه" دو آیتمِ کاملا وابسته و غیر مستقل هستند. این بدان معنی است که وجود این دو به حضور انسان ها در کالبد معماری وابسته است. در واقع چگونگی عکس العمل انسان در یک مکان، شکل های گوناگونی از حرکت، حادثه و فضا را به وجود می آورد.
در این جا مقصود از "حرکت"، حضور و فعالیت انسان در فضاهای معماری است. همچنین منظور از "حادثه" آن دسته از اتفاقاتی است که بر اثر "حرکت" و فعالیت های انسانی بروز می کنند. این حوادث ریشه در آداب و رسوم، فرهنگ ها، زبان ها، گرایشات سیاسی، اعتقادات مذهبی و بسیاری متغییرهای دیگر دارد. حوادث نیز در نحوه شکل گیریِ فضاها نقش عمده ای را بازی می کنند و عاملی اصلی در فرم بخشی به کیفیات فضایی هستند.
انسان با شروع حرکت در کالبد معماری، به کالبدِ خنثی و عملکردِ از پیش تعیین شده از سوی طراح، تجاوز می کند و گاها کاربر عملکرد فضا یا کالبد آن را مطابق نیاز خود تغییر می دهد. این مسئله، واقعیتی است که نمی تواند پنهان شود. بخصوص با قدم گذاردن به قرن بیست و یکم و آغاز قرنی بحرانی، به سبب بروز اتفاقات بسیار زیاد و متنوع، این مسئله نمودی بیش از پیش خواهد داشت.
با پذیرش این حقیقت که معماری همواره با این سه آیتم شکل می گیرد، می توان گفت که "فضا"های ایجاد شده توسط "حرکات" و "حوادثِ انسانی" به طور کلی در سه قالب اصلی جای می گیرند که عبارتند از:
فضای بی تفاوتی : حالتی است که حرکت انسان و بروز حادثه نمی تواند فضایی تاثیر گذار بر ذهن انسان بر جای گذارد. انسان و کالبد معماری به دلیل ایجاد فضایی بی تفاوت، تاثیری بر یکدیگر نمی گذارند. معمولا این کالبدها فاقد خاطرات انسانی هستند همانند انبار ها و ...
فضای تنش : بدترین حالتِ رابطه بین انسان و کالبد معماری است. در این حالت تضادی شدید بین کارکردهای انسانی و کالبد معماری به وجود می آید. این حالت مشابه حالتی است که مقداری آب 100 درجه در ظرفی یخ زده ریخته شود! مثل سلول انفرادی یا زندان.
فضای تعامل : رابطه ایجاد شده در این کیفیت فضایی، همانند معامله ای پا یا پای می باشد. در این حالت، حرکت و حادثه به نحوی شکل دهنده کالبد معماری هستند که تاثیراتی بر ذهن انسان گذارده شود، که این فضاها دارای ویژگی مکانیت هستند ، به عنوان مثال پارک ها.
فضا به هر فردی پیامهای جداگانه ای را منتقل می کند ؛ چراکه هریک از ما دنیا را به طریق خاصی می بیند و هر یک از ما مفهومی نسبتا متفاوت را به یک مکان خاص نسبت می دهیم ، اگرچه معمولا این مفاهیم بی ارتباط با یکدیگر نیستند.
مکان ، حس مکان ، روح مکان
"مکان به مفهوم واقعی کلمه ... فضایی است که ویژگی های مشخصی دارد"
مکانیت یعنی ویژگی هایی که موجب می شوند یک موقعیت مکانی خاص اثری را بر ذهن بگذارد ، تصویری که بعد از آنکه چشم به سوی وضعیت دیگری چرخید ، هنوز در ذهن باقی مانده باشد و بی مکانی وقتی بوجود می آید که موقعیتی نتواند تاثیر با دوامی در ذهن ایجاد کند. مکان ترکیبی از جایگاه ، زمینه ، تجارب پیشین و حالت ذهنی و احساسی است. هر محلی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و نقش معمار خلاق و مسؤل شناسایی و استفاده از این عناصر محلی در پروسه طراحی است. نوربرگ شولتز عقیده دارد که معماری یعنی تجسم بخشیدن به روح مکان و معمار وظیفه دارد فضاهایی خلق کند که دارای معنی باشند ... جایی که انسان بتواند در آن موقعیت و جهت خود را مشخص کرده ، با محیط اطرافش ارتباط برقرار کند. مکان با تجربیات گذشته ما بستگی پیدا کرده ، یا به آنها اشاره می کند و یا تلویحا آن را بیان می کند و در واقع ادراک ما از مکان ، واکنش ذهنی نسبت به الگوهایی است که با قرار گرفتن در آن مکان در ذهن ما بیدار می شود.
عواملی که روح مکان را بوجود می آورند عبارتند از ظواهر محیط طبیعی موجود ( فرم زمین و توپوگرافی ، پوشش گیاهی ، اقلیم ، آب ، خاک و ... ) ظواهر تاریخی و واکنش های انسان در برابر محیط ( پل ها ، قلعه ها و بناهایی که بر فراز کوه ها یا در دل جنگل ها بنا شده اند و ...) ، عوامل فرهنگی و فعالیت های انسانی و همین طور عوامل روانشناختی و زیبایی شناخنی. کریستوفر الکساندر در کتاب معماری و راز جاودانگی این روح مکان را در یک رابطه متقابل بین شکل طبیعی ، شکل ساخته دست انسان و الگوهای حیات ساکنین مکان جستجو می کند و آن را حاصل تأثیر این عوامل بر هم می داند.
حس مکان تا حد زیادی بستگی به میزان پیوستگی سیستم های زیربنایی با سیستم های طبیعی و انسانی دارد. اگر عناصر واقع در یک فضا پیوستگی لازم را به یکدیگر نداشته باشند ، فضا ناهنجار به نظر می رسد ، از نظر بصری فاقد انسجام و آشفته جلوه می کند ، ایجاد احساس سر در گمی می کند و فاقد مکانیت خواهد بود. حس مکان هم وابسته به فضا است و هم تابع زمان ، یعنی با حرکت در طول زمان و تغییر در صحنه ، در حالات احساسی فرد هم تغییر بوجود می آید. مثل عبور از یک خیابان پرازدحام ، رسیدن به حیاط سرسبز خانه ، سپس عبور از یک راهرو طولانی و با ارتفاع کم و در نهایت رسیدن به یک نشیمن دلباز رو به دریا.
علاوه بر پیوستگی و انسجام، حس یک مکان باید با کاربری مورد نظر نیز مطابقت داشته باشد و یک فضا را می توان به صورت زمینه ای تعریف کرد که با هدف ترغیب یا حمایت از رفتارهای انسانی خاصی ترتیب داده شده است ، مانند فضاهای مذهبی و آئینی ، فضاهای اداری ، فضاهای تجاری و ... ؛ پس اگر این زمینه رفتاری در جهت کاربری مورد نظر قرار داشته باشد ، فضا مناسب و موفق است و اگر با زمینه فیزیکی و فرهنگی خود ارتباط ضعیفی داشته باشد به نظر نا مناسب ، اتفاقی و ناپایدار خواهد آمد.
دسته بندی | پاورپوینت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1213 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
قالب ارائه شده به نحوی طراحی شده است که علاوه بر زیبایی ظاهری (که البته قابل تغییر متناسب با سلیقه شماست) بسیار مناسب برای ارائه پایان نامه، پروژه و تحقیق برای دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکتری می باشد. در طراحی این قالب سعی نموده ایم برای سهولت در دسترسی به موضوعات مورد ارائه منو باری تهیه نماییم تا به صورتی لینک شده با کلیک روی موضوع مورد نظر به آن اسلاید هدایت شد. همچنین با تعریف نمودن دو کلید Home و Exit برای برنامه می توان با کلیک کردن روی آنها به ترتیب به اسلاید اول هدایت شده و از حالت Slid Show خارج شد. همچنین از ویژگی های این برنامه این است که با هدایت شدن از یک اسلاید به اسلاید بعدی، متناسب با موضوع مورد ارائه در هر لحظه رنگ تب آن موضوع تغییر کرده و از بقیه تب ها متمایز خواهد بود به نحوی که حاضرین متوجه خواهند شد شما درباره چه موضوعی صحبت می کنید.
دسته بندی | پرستاری |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2695 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 146 |
بخشی از محتوای فایل:
راهنمای استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک پیش از اعمال جراحی:
•ایجاد غلظت بافتی موثر پیش و حین عمل جراحی با تجویز یک دوز حدود 30 تا 45 دقیقه پیش از انسیزیون (در مرحله القای بیهوشی)
دوز موثر براساس وزن بیمار بطور مثال برای سفالوسپورینها:
•الف) وزن کمتر از 70 کیلو گرم: سفازولین1gr/IV
•ب) وزن بیش از 70 کیلوگرم: سفازولین 2gr/IV
اصول مناسب پروفیلاکسی پیش از عمل بر مبانی زیر استوار است:
•_ مدت عمل جراحی:
•الف) کمتر از 3 ساعت یک تک دوز
•ب) بیش از 3 ساعت یک دوز موثر اضافی
•ج) در اعمال همراه با خونریزی سریع و مصرف مایعات بیشتر برحسب مورد ممکن است اندیکاسیون مصرف آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک مجدد پیدا کند. •_ حتی بهترین رژیم های پروفیلاکتیک نیز جایگزین تکنیک استاندارد و مناسب جراحی و مراقبتهای پس از جراحی نمی شود
دسته بندی | الکترونیک و مخابرات |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1402 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
سرفصل مطالب:
۱- مقدمه
۲- روشهای سنتز نقاط کوانتومی
۳- کاربردهای نقاط کوانتومی
۴- جمعبندی و نتیجهگیری
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 327 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
بخشی از محتوای متن:
ترخیص بیماران از ریکاوری :
تا هنگامی که بیمار در واحد ریکاوری بستری است توسط پرستار به تنفس
عمیق ، سرفه و تغییر وضعیت ترغیب می شود . پیش از ترخیص ، بیمار ، توسط پزشک ارزیابی شده و تظاهرات
بیمار ثبت می شود . معیار های ارزیابی شامل فعالیت ، تنفس ، فشار خون ، هوشیاری و درصد ساچوریشن می
باشد .
همچنین ثبات علائم حیاتی ، کنترل خونریزی ، وجود رفلکس های
لازم ، هوشیاری و آگاهی به زمان ومکان و
داشتن قدرت حفظ وضعیت مناسب بدنی (جهت تنفس یا تخلیه ترشحات ریه ) از عوامل مهم در ترخیص بیمارانمی باشند.
پروتکول های ترخیص بسته به جائی که بیمار منتقل می شود تفاوت می کند . در صورتیکه بیمار به خانه منتقل می شود
لازم است علاوه بر کرایتریاهای معمول بیمار توانائی خوردن مایعات ، ادرار کردن و ایستادن و راه رفتن را داشته باشد . در
ضمن بیمار باید حتما همراه داشته باشد و در 24 ساعت اول بعد از ترخیص از انجام امور دقیق نظیر رانندگی خوداری کند.
و...