اطعمه و اشربه معمول و مرسوم مردم در عصر عباسیان از ابتدا تا سال 656 ه.ق
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 465 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 272 |
در آغاز حکومت عباسیان به دلیل آنکه دستاندرکاران حکومت اسلامی، بعد از دودمان نژادپرست بنیامیه روی کار آمدند و ملل مختلف با زبانها و فرهنگهای متفاوت وارد حوزه اسلامی شدند، مسائل اجتماعی و از آن جمله اطعمه و اشربه تحولی عظیم پیدا کرد.
موضوع تحقیق اطعمه و اشربه معمول و مرسوم مردم در دوره عباسیان از ابتدا تا سال 656(ه.ق) است و روش کار به صورت کتابخانهای و بهرهبرداری از منابع موجود و استفاده از نظرات محققین بوده و پژوهش حاضر شامل معرفی باب فقهی و آداب دینی اطعمه و اشربه (حلال و حرام)، تجارت و بازرگانی و محصولات آن دوره، ادیان گوناگون و تأثیر آنها بر روی اعراب بخصوص در باب خوردنیها و آشامیدنیها، جشنها و اعیاد اسلامی، رسوم دارالخلافه در این رابطه، غذای اعراب و انواع مختلف آن، وسایل و ظروف طبخ غذا و... میباشد.
در عصر جاهلیت و صدر اسلام، اغلب مردم عرب از غذاهای سادهای استفاده میکردند اما پس از اسلام، سبک غذاها تغییر پیدا کرد. یکی از دلایل این تغییر ، تماس آنان با ملل دیگر بخصوص ایرانیان بود. مهمترین تأثیرگذاری از جانب ایرانیان بود که برخی خلفا حتی در رعایت آداب شاهانه از پادشاهان قدیم ایران مانند اردشیر و بهرامگور متابعت میکردند.
در باب شراب نیز یهودیان و بخصوص مسیحیان، اثرگذار بودند. مسیحیان در جشنهای خود از شراب استفاده میکردند و حتی در برخی دیرها آن را تهیه و به فروش میرساندند و مشترک بودن محل زندگی آنان با مسلمانان باعث استفاده از شراب در بین برخی مسلمانان شد.
نتیجه اینکه در پژوهش حاضر، انواع اطعمه و اشربه معمول و مرسوم در دوران عباسیان مورد بررسی و تحقیق قرار داده شد و مباحثی از جمله اغذیه حرام و حلال و انواع اشربه و اطعمه و تأثیر ملل مختلف مخصوصاً ایرانیان بر نوع و سبک غذاهای اعراب و تأثیر ادیان گوناگون بخصوص مسیحیان بر اشربه(مشروبات الکلی)، براساس منابع و مآخذ موجود نوشته شده است.
فهرست مطالب
چکیده .................................................. و
مقدمه .................................................. ک
هدف از پژوهش ........................................... م
فصل اول: کلیات
معرفی منابع ............................................ 2
فصل دوم: آراءاسلام در باب تغذیه ......................... 10
1- فلسفه غذا خوردن و آراءمعصومین علیهم السلام در این رابطه ... 12
زیان های ظاهری و باطنی پُرخوری .......................... 14
فایدههای ظاهری و باطنی کم خوری ......................... 19
2- آداب سفره و غذا خوردن وآراء معصومین علیهم السلام در این رابطه 20
الف) آداب غذا خوردن .................................... 21
ب) آداب سفره ........................................... 24
3- آداب آشامیدن ........................................ 25
- آب ................................................... 25
- شیر .................................................. 26
- عسل .................................................. 27
- سرکه ................................................. 27
آداب آشامیدنیها از نظر معصومین علیهم السلام ............ 28
4- غذاها و آشامیدنی های حرام ........................... 29
از محرماتی که در اینجا مورد بحث قرار میگیرد ............ 31
الف- خمر .............................................. 32
خمرازدیدگاه آیات و روایات .............................. 33
انواع خمر و حکم آنها ................................... 37
ب- خون ................................................. 38
ج- گوشتهای حلال و حرام .................................. 38
خوردن محرمات در وقت اضطرار ............................. 40
فصل سوم: اوضاع اجتماعی، اقتصادی و مذهبی عصر عباسیان
1- پیشینه بازرگانی و تجارت در بین اعراب قبل از اسلام و در صدر اسلام 43
2- محصولات .............................................. 46
3- بغداد و بازارهای آن در عصر عباسیان .................. 55
شکل بازارها ............................................ 66
نقش زنان در بازارها .................................... 67
4- تأثیر ادیان بر تجارت اسلام ........................... 68
5- جشن ها .............................................. 80
جشنهای دینی اسلامی ...................................... 80
جشن های محلی ........................................... 84
فصل چهارم: آداب و رسوم معیشت در عصر عباسی
1- اطعمه و اشربه خلفا و وزراء دولت عباسی ............... 93
آداب المائده،آداب سفره ................................ 108
2-شرابخانه ها ......................................... 117
شربت خانه(خزانةالشراب) ................................ 120
شرابکده ها ............................................ 123
3- مجالس شراب ......................................... 126
استعمال حشیش .......................................... 135
تریاک .................................................. 136
فصل پنجم: تغذیه در عصر عباسی
ادویه و خوشبوکننده ها ................................. 138
اجزای خوشبوکننده ...................................... 140
ظروف و وسایل آشپزخانه ................................. 141
غذای اعراب ............................................ 154
خوراکهای گوشتی ........................................ 156
ماهی و خوراکهای آن .................................... 163
خوراکهای گیاهی ........................................ 165
خوراک تنگدستان ........................................ 170
خوراکهای مشترک توانگران و تنگدستان .................... 174
از غذاهایی که با استفاده از خرما درست می شد ........... 175
روغن وپیه ............................................. 176
نان ................................................... 177
برنج .................................................. 182
مشاغل مربوط به اغذیه .................................. 184
بهای خوراکی ........................................... 185
قیمتها در زمانهای عادی ................................ 187
بهای اجناس در آشوبهاوکمیابی ........................... 188
کارکنان آشپزخانه ...................................... 193
هزینه آشپزخانه سلطنتی ................................. 194
نوشیدنیها در این دوره ................................. 198
نوشیدنیهای حلال و حرام ................................. 199
شیر و محصولات آن ....................................... 202
آب .................................................... 204
شیرینیها و حلویات ..................................... 205
مواد شیرینکننده ....................................... 208
نقل ................................................... 210
ترشیها و چاشنیها ...................................... 211
میوه .................................................. 212
زمانبندی غذاها ........................................ 216
پرهیز و علوم غذایی .................................... 217
نگاهداری و حفاظت ...................................... 220
سوخت .................................................. 223
نتیجهگیری ............................................. 225
فهرست منابع ........................................... 227
چکیده انگلیسی ......................................... 239
جایگاه ایران و رقابتهای دول اروپایی دوره فتحعلیشاه (فرانسه، انگلیس، روسیه)
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 126 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 165 |
این پژوهش بر آن است که با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی بینالمللی در دهههای آغازین قرن نوزدهم که متأثر از انقلاب صنعتی و انقلاب فرانسه بوده است جایگاه ایران در معادلات بینالمللی و برداشت هیأت حاکمه از این معادلات را بررسی نماید. مسأله اصلی که مدنظر بوده است چگونگی ورود ایران به دایره سیاست بینالملل میباشد روشی که در این پژوهش به کار گرفته شده است روش پژوهش کتابخانهای میباشد که بر مبنای منابع تاریخنگاری و تحقیقات جدید صورت پذیرفته است.
فهرست مطالب
عنوان .................................................................................................... صفحه
1ـ مقدمه......................................................................................................... 2
2ـ مسأله اصلی.............................................................................................. 3
3ـ سوالات و فرضیات پژوهش...................................................................... 3
4ـ روش تحقیق............................................................................................... 3
5ـ مشکلات تحقیق.......................................................................................... 4
6ـ پیشینه و ادبیات تحقیق............................................................................... 5
7ـ شناخت و نقد منابع.................................................................................... 6
8ـ ساماندهی تحقیق.................................................................................... 12
فصل مقدماتی
روابط ایران و اروپا در دوره صفویه، افشاریه و زندیه (انگلیس، فرانسه و روسیه) 17
الف ـ روابط ایران و انگلیس در دوره صفویه............................................. 18
ب ـ روابط ایران و انگلیس در دوره افشاریه و زندیه................................ 21
پ ـ روابط ایران و فرانسه در دوره صفویه............................................... 23
ت ـ روابط ایران و فرانسه در دوره افشاریه و زندیه................................ 27
ث ـ روابط ایران و روسیه در دوره صفویه............................................... 29
ج ـ روابط ایران و روسیه در دوره افشاریه و زندیه................................. 32
فصل اول:
اوضاع اروپا و کشیده شدن ایران به دایره سیاست بینالمللی
1ـ1ـ تحولات اروپا در قرون هیجدهم و نوزدهم:................................. 35
1ـ2ـ انقلاب صنعتی............................................................................... 35
2ـ3ـ علل و نتایج انقلاب صنعتی............................................................ 35
1ـ4ـ اوضاع اروپا در قرن هیجدهم...................................................... 40
عنوان .................................................................................................... صفحه
1ـ5ـ اوضاع اروپا در اواخر قرن 18.................................................... 42
1ـ6ـ ناپلئون و مصر............................................................................. 44
1ـ7ـ سیاست خارجی ناپلئون................................................................ 46
1ـ8ـ از انقلاب فرانسه تا قتل تزار پل اول............................................ 51
1ـ9ـ از جلوس الکساندر تا عقد قرارداد تیلسیت................................... 59
1ـ10ـ از قرارداد تیلسیت تا کنگره وین................................................ 71
فصل دوم:
سیاست خارجی ایران از سقوط اصفهان تا اواخر دوره فتحعلیشاه
2ـ1ـ از سقوط اصفهان تا فتحعلیشاه.................................................... 86
2ـ2ـ تحولات سیاسی ایران در اوایل دوره قاجاریه............................. 99
فصل سوم:
دخالت کشورهای اروپایی در اوضاع سیاسی ایران (فرانسه، انگلیس و روسیه)
3ـ1ـ دوره دخالت فرانسه در اوضاع سیاسی ایران........................... 111
3ـ2ـ جایگاه انگلستان در جنگهای ایران و روسیه............................ 127
3ـ3ـ مذاکرات و شکست اصلاندوز.................................................... 137
3ـ4ـ عهدنامه گلستان و پذیرش صلح................................................. 143
3ـ5ـ دوره دوم جنگهای ایران و روسیه.......................................... 152
3ـ6ـ نتیجه........................................................................................... 156
بررسی دقیق و مستقل واقعه فدک و شناخت علل شاخص بودن آن
دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 322 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 129 |
فدک سرزمینی آباد در سراشیبی خیبر در شمال مدینه واقع شده و نیز باغها و نخلستانهای فراوان داشت لازم به ذکر است ساکنان آن یهودی بودند.
بعد از فتح خیبر در سال هفتم هجرت دستور فتح فدک بوسیلة جبرئیل، توسط شخص پیامبر و علی (ع) ابلاغ شد، که آن دو بزرگوار شبانه بدون جنگ وخونریزی این سرزمین را فتح نمودند.
طبق آیه صریح قرآن سرزمینهایی که بدون لشکرکشی فتح شود ملک خاص پیامبر اکرم (ص) است و هر تصمیمی که بخواهد میتواند دربارة آنها بگیرد.
پس از فتح فدک آیة «فآت ذالقربی حقه» (سورة اسراء آیه 26) نازل شد و جبرئیل از جانب خداوند عرضه داشت،فدک را به فاطمه عطا کن، لذا سندی به دست علی (ع) نوشته شد که خود حضرت و ام ایمن بر آن شهادت دادند . درآمد فدک را سالیانه از هفتاد هزار سکه تا صد و بیست هزار سکه نوشتهاند. هر ساله حضرت به اندازة قوت خود برمیداشت و بقیه را بین فقرا تقسیم میکرد.
پس از رحلت رسول اکرم (ص) در نخستین روزهای خلافت، خلیفة اول،به استناد به حدیث جعلی مبنی بر اینکه پیامبران ارث باقی نمیگذارند و آنچه میماند صدقه است و جانشین پیامبر هر طور صلاح بداند آن را در راه منافع ملی مصرف میکند، فدک را از ید دخت رسول خدا (ص) خارج ساخت.
در این رساله، با توجه به آیات و روایات علاوه بر اینکه اعمال مالکیت رسول خدا و دخت گرانقدرشان مورد بررسی قرار میگیرد، مناظرات، احتجاجات و اعترافات طرفین نزاع به همراه اهدافشان مورد مطالعه قرار گرفته است.
همچنین با بررسی حدیث ابوبکر و اشکالات وارد بر آن با توجه به استدلالهای قانونی حضرت در مورد فدک و مقایسة آن با قوانین حقوقی اسلام، رفع تصرف دخت رسول خدا (ص) از فدک از مصادیق غصب شناخته میشود.
با مراجعه به اسناد معتبر و موثق خطبة تاریخی حضرت زهرا (س) در مسجد پیامبر (ص) بعد از غصب فدک نشانگر روح بلند و اهداف عالیهای است که حضرت در سایة فدک به دنبال آن بودند.
در فصل دیگر این رساله به سیر تاریخی فدک و چگونگی بر خورد خلفا به مقتضای سیاست و اوضاع آن روز با مسئلة فدک اشاره شده است و اینکه در طول چندین قرن و با روی کار آمدن هر یک از خلفا، مسئله استرداد فدک و غصب آن تکرار شده و این امر مؤید اهمیت ابعاد سیاسی و اقتصادی فدک بوده است.
در فصل پایانی این رساله به زنده نگه داشتن ماجرای فدک و مظلومیت حضرت زهرا (س) توسط حضرات معصومین اشاره شده است.
تا به فدک به چشم یک مسأله تاریخی نگریسته نشود بلکه فدک به یک معنا ولایت مطلقه میباشد که بعد از پیامبر (ص) آن را از آل الله غصب کردند . لذا یکی از مظاهراحیا و بقای فدک، متون زیاراتی است که خطاب به ائمه معصومین بر زبان پیروان مکتب فاطمه جاری میشود.
به امید آنکه حق ذوالجلال، قیام قائم آل محمد را نزدیک فرماید تا با ظهورش مرهمی بر دل تفتیده خسته دلان و دلسوختگان و عاشقان اهل بیت باشد و منتقم خون مادرش و جلای قلوب مؤمین باشد.
فهرست مطالب
چکیده
کلیات
مقدمه .................................................................................................... 1
بخش اول : موضوع فدکفصل اول/ مشخصات فدک و ارزش مادی آن ....................................................................... 7
فصل دوم / فتح فدک و اختصاص آن به رسول اکرم (ص) با توجه به آیات ......................... 8
فصل سوم/ واگذاری فدک به حضرت زهرا (س) و معیار بخشش آن ................................. 12
فصل چهارم/ تصرف حضرت زهرا (س) در فدک در زمان حیات پیامبر(ص) .................... 15
بخش دوم: غصب فدک
فصل اول / مراحل غصب فدک ..................................... 16
مناظرات حضرت زهرا (س) با ابوبکر .................................................................... 17
گفتار مستدل علی (ع) به ابوبکر و حوادث بعد از آن............................................... 20
نامة کوبندة علی (ع) به ابوبکر و واکنش ابوبکر ...................................................... 25
خلاصهای از خطبة حضرت زهرا (س) و وقایع بعد از آن ..................................... 29
ادامةمبارزه تا آخرین لحظات زندگی ...................................................................... 36
فصل دوم / علل غصب فدک ...................................................................... 40
فصل سوم / حدیث ابوبکر و اشکالات وارد بر آن .................................... 43
فصل چهارم / عمل ابوبکر برخلاف قوانین قضا و شهود ......................... 49
بخش سوم/ بررسی استدلالهای حضرت زهرا (س)
فصل اول / فدک اعطائی رسول ا... (ص) ........................... 53
فصل دوم / ادعای میراث ................................. 58
فصل سوم / سهم ذی القربی و خمس غنایم ................................ 62
بخش چهارم : خطبههای حضرت زهرا (س)
فصل اول . بیانات مقام معظم رهبری در مورد بلاغت و شیوایی خطبه حضرت زهرا در مسجد پیامبر (س) ........... 64
فصل دوم: خطبه حضرت زهرا (س) در مسجد پیامبر (ص) ............................ 65
اسناد خطبه .............................................. 65
متن خطبه ................................................... 66
فصل سوم / خطبه حضرت زهرا (س) برای زنان مهاجر و انصار ............................ 81
اسناد خطبه ................................................................ 81
متن خطبه ........................................................................ 82
بخش پنجم: سرگذشت فدک در طول تاریخ
فصل اول / فدک در زمان خلفای سه گانه ............................................ 85
فصل دوم / فدک در زمان بنی امیه ...................................................... 86
فصل سوم/ فدک در زمان بنی عباس ............................. 88
فصل چهارم/ موقعیت کنونی فدک ............................ 91
بخش ششم: اسرار پیگیری اهل بیت در مسئله فدک
فصل اول / علل پیگیری حضرت زهرا (س) در باز پس گیری فدک .......................... 93
فصل دوم / زنده نگه داشتن فدک و مظلومیت حضرت زهرا (س) توسط حضرات معصومین 97
فدک در نهج البلاغه علی .................................................. 97
مرز فدک – مرز اسلام ..................................... 98
خبر مظلومیت حضرت زهرا (س) به پیامبر در شب معراج ............................ 99
فصل سوم / مظاهر احیاء و بقای نام فدک در متون زیارات معصومین ......................... 101
نتیجه .......................... 103
پیشنهاد ................ 105
خلاصه ...... 107
شبکه قواعد واجی در گویش لری اندیمشک: پژوهشی در چهارچوب واجشناسی جزءمستقل
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 526 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 270 |
زبان پدیدهای پویا و در حال تغییر است. گویش لری نیز که یکی از گویشهای زبانهای جنوب غربی ایران میباشد از این قاعده مستثنی نیست. گویش لری خود به زیر مجموعههایی تقسیم میشود که هر کدام با گونههای دیگر تفاوتهایی دارد. به دلیل همین تفاوتهای گویشی پژوهشگر مطالعهی خود را به گویش لری شهر اندیمشک محدود کرده است. حتی در شهر اندیمشک نیز گویش سخنگویان هر طایفه با طایفه دیگر تفاوتهای آوایی اندکی دارد که در این تحقیق از آنها چشم پوشی شده است، زیرا در غیر این صورت میبایست این تحقیق در مورد یک طایفه مشخصی انجام میگرفت و حیطهی مطالعه محدودتر میشد. در رابطه با گویش لری به طور کلی تاکنون پژوهشهای زبانی اندکی انجام گرفته است و بر روی گویش لری اندیمشک تا آنجا که نگارنده تحقیق کرده است کار زبانشناختی صورت نگرفته است.
در این پایاننامه سعی بر آن است که نظام آوایی گویش لری اندیمشک براساس نظریهی واجشناسی جزءمستقل مورد بررسی قرار گیرد و پس از تعیین همخوانها و مصوتها براساس آواشناسی نوین به توصیف تک تک اصوات گفتاری این گویش بپردازیم. توصیف همخوانهای گویش از نظر جایگاه تولید، شیوهی تولید و واکداری و توصیف واکهها براساس آن بخش از زبان که در امر تولید واکه دخیل است، ارتفاع زبان و گردی لبها صورت میگیرد. همچنین ساخت هجایی و خوشههای آغازی و پایانی مورد بررسی قرار میگیرند و چگونگی توزیع همخوانها در هجا مورد بررسی قرار گرفته و مشخص میشود که آیا همخوانها در هجا دارای توزیع کامل هستند یا ناقص. در آخر به فرایندهای آوایی موجود که صورت واجی را به صورت آوایی تبدیل میکنند، پرداخته میشود.
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه
1-1 درآمد
1-2 بیان مسئله
1-3 هدف و اهمیت موضوع
1-4 پرسشهای پژوهش
1-5 فرضیههای پژوهش
1-6 گسترهی پژوهش
1-6-1 گسترهی جغرافیایی
1-6-2 گسترهی زبانی
1-6-2-1 گویشهای مختلف زبان لری
1-7 تحولات تاریخی لرستان
1-7-1 سابقه تاریخی شهر اندیمشک
1-8 وجه تسمیهی واژهی "لر"
1-9 روش گردآوری دادهها و تدوین پیکره
1-9-1- جامعهی آماری
فصل دوم: پیشینهی پژوهش
2-1 پیشینهی نظری پژوهش
2-1-1 درآمد
2-1-2 واجشناسی زایشی معیار
2-1-3 واجشناسی جزءمستقل
2-1-4 تناوبهای مختصهای و بازنماییهای زیرین
2-1-4-1 مشاهدهیPR و کشف تناوبهای مختصهای
2-1-4-2 کشف UR
2-1-4-2-1 شواهد درون پیکرهای
2-1-4-2-2 معیارهای روششناختی پنج گانهی کشف بازنمایی زیرین
2-1-4-2-3 شواهد برون پیکرهای
2-1-4-3 تبیین رابطهی UR و PR
2-1-4-4 تبیین اشتقاقهای واجی و برهمکنشهای بالقوهی قاعدههای واجی
2-1-5 روششناسی انگارهی جزءمستقل
2-1-6 هندسهی مختصههای واجی
2-2 پیشینهی توصیفی پژوهش
2-2-1 درآمد
2-2-2 آثار برخی پژوهشگران پیرامون گونهی لری.................................................
2-2-2-1 گرامی (1371)
2-2-2-2 احمدی نرگسه (1375)
2-2-2-3 بخشیان فر (1375)
2-2-2-4 میرزایی (1379)
2-2-2-5 مکینون (2002)
2-2-2-6 آنونبی (2003)
2-2-3 برخی مطالعات هم سو پیرامون دیگر گویشهای ایرانی
2-2-3-1 پرمون (1375).......................................................................
2-2-3-2 نقش بندی (1375)...............................................
2-2-3-3 پرمون (1380).......................................................
2-2-3-4 پرمون (1381)...................................................
2-2-3-5 محمدی (1382)..............................................................................
2-2-3-6 مهاجرین کرمانی (1382)...........................................................
2-2-3-7 سوهانی (1383)..........................................................
2-2-3-8 رستمی (1383)........................................................................
2-2-3-9 ناطوری (1383)...............................................................................
فصل سوم: آواشناسی لری اندیمشک
3-1 درآمد.......................................................................
3-2 توصیف آوایی همخوانهای لری اندیمشک...........................................
3-2-1 همخوانهای انفجاری.......................................................................
3-2-1-1 انفجاریهای دولبی..................................................................................
3-2-1-2 انفجاریهای دندانی-لثوی......................................................................
3-2-1-3 انفجاریهای نرمکامی....................................................................
3-2-1-4 انفجاریهای ملازی.........................................................
3-2-1-5 انفجاریهای چاکنایی....................................................
3-2-2 همخوانهای خیشومی ...................................................................................
3-2-2-1 خیشومیهای دولبی..................................................................
3-2-2-2 خیشومی لبی-دندانی..............................................
3-2-2-3 خیشومیهای لثوی...........................................
3-2-2-4 خیشومیهای نرمکامی.................................................
3-2-2-5 خیشومی ملازی.............................................................
3-2-3 همخوانهای لرزان....................................................................
3-2-3-1 لرزانهای لثوی....................................................
3-2-4 همخوانهای زنشی..................................................................
3-2-4-1 زنشیهای لثوی............................................................................................
3-2-5 همخوانهای سایشی..........................................................................................
3-2-5-1 سایشیهای ..................................................
3-2-5-2 سایشیهای لثوی..................................
3-2-5-3 سایشیهای لثوی-کامی.....................................................
3-2-5-4 سایشیهای ملازی.................................................................
3-2-5-5 سایشیهای چاکنایی...............................................................
3-2-6 ناسودهها/ نیمواکهها/ غلتها.........................................................
3-2-6-1 ناسودههای کناری لثوی.....................................................................
3-2-6-2 ناسودههای سختکامی/ غلتهای افراشتهی پیشین ........................................
3-2-6-3 ناسودههای نرمکامی (لبی شده)...................................................
3-2-7 همخوانهای انفجاری-سایشی...................................................................
3-2-7-1 انفجاری-سایشیهای لثوی-کامی..........................................
3-3 توصیف آوایی واکههای لری اندیمشک.................................................
3-3-1 واکههای پیشین..............................................................................
3-3-1-1 واکههای افراشتهی پیشین ...........................................................
3-3-1-2 واکههای نیمه افراشتهی پیشین.................................................
3-3-1-3 واکههای افتادهی پیشین...................................................................
3-3-2 واکههای مرکزی............................................................................
3-3-2-1 واکههای نیمه افراشتهی مرکزی..................................................
3-3-3 واکههای پسین..........................................................................
3-3-3-1 واکههای افراشتهی پسین.............................................
3-3-3-2 واکههای نیمه افراشتهی پسین........................
3-3-3-3 واکههای افتادهی پسین....................................
3-4 جدولهای واجگونههای همخوانی و واکهای.............
3-5 معرفی پیش فرضیهای ساختمان هجا در گویش لری اندیمشک..........
فصل چهارم: رویکردی غیرخطی به نظام آوایی لری اندیمشک
4-1درآمد............................................................................................
4-2شیوهی ارائه پیکرهها و فرایندهای واجی..............................
4-3فرایندهای واجی.......................................................................................
4-3-1خیشومی شدگی...............................................................................
4-3-1-1تبیین غیرخطی................................................................................
4-3-1-2 اشتقاقهای غیرخطی......................................................................
4-3-2لبی شدگی.......................................................................................
4-3-2-1تبیین غیرخطی.........................................................................
4-3-1-2 اشتقاقهای غیرخطی......................................................
4-3-2واکرفتگی.............................................................................
4-3-3-1تبیین غیرخطی.................................................................................
4-3-3-2اشتقاقهای غیرخطی...............................................................
4-3-4 زنشی شدگی.................................................................................
4-3-4-1تبیین غیرخطی..................................................................
4-3-4-2 اشتقاقهای غیرخطی.....................................................
4-3-5پیش نرمکامی شدگی........................................................
4-3-5-1تببین غیرخطی...................................................................
4-3-5-2 اشتقاقهای غیرخطی...............................................................
4-3-6فراگویی ناقص....................................................................................
4-3-6-1تبیین غیرخطی....................................................................
4-3-6-2 اشتقاقهای غیرخطی..........................................................
4-3-7همگونی در جایگاه خیشومیها......................................
4-3-7-1تبیین غیرخطی.........................................................
4-3-7-2 اشتقاقهای غیرخطی................................................
4-3-8کشش جبرانی.............................................................................
4-3-8-1تبیین غیرخطی................................................................
4-3-8-2اشتقاقهای غیرخطی...............................................
4-3-9قلب........................................................................................
4-3-9-1تبیین غیرخطی.......................................................
4-3-9-2 اشتقاقهای غیرخطی..............................................
4-3-10حذف انفجاری دندانی- لثوی بی واک...............
4-3-10-1 تبیین غیرخطی.......................................................
4-3-10-2اشتقاقهای غیرخطی.............................................................
4-3-11واکه کاهی.................................................................................
4-3-11-1 تبیین غیرخطی.......................................................................
4-3-11-2 اشتقاقهای غیرخطی...........................................................
4-3-12حذف خیشو می لثوی پایانی.........................................................
4-3-12-1 تببین غیرخطی.............................................................
4-3-12-2اشتقاقهای غیرخطی............................................
4-3-13حذف انفجاری دندانی- لثوی واکدار.......................................................
4-3-13-1 تبیین غیرخطی..................................................................
4-3-13-2اشتقاقهای غیرخطی....................................................................................
4-3-14تغییر کیفیت واکه تاریخی..............................................................
4-3-14-1 تبیین غیرخطی.......................................................
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1 درآمد....
5-2 دستآوردهای پژوهش.....
5-3 پیشنهادها.........................
کتابنامهی فارسی.........
کتابنامهی انگلیسی...
واژهنامهی فارسی به انگلیسی
واژه نامهی انگلیسی به فارسی
گزارش کار و دستور کار آزمایشگاه ترمودینامیک
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | rar |
حجم فایل | 25.89 مگا بایت |
تعداد صفحات | 200 |
این محصول گزارش کار آزمایشگاه ترمودینامیک می باشد که تمامی قسمت ها با فرمت ورد و قابل ویرایش ارائه شده اند
جایگاه و ضوابط قانونی مربوط به حفظ میراث فرهنگی در ایران با نگاهی بر تمهیدات جهانی
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 140 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 203 |
میراث فرهنگی هر کشور،یکی از اساسی ترین ارکان تحکیم هویت، ایجاد خلاقیت وخودباوری ملی است که به واسطة آن میتوان تمدن، آداب وسنن،شیوههای تجاری و اقتصادی و نهایتاً روند تحول، سیر تکوین و تکامل انسان را در طول تاریخ مورد شناسایی و تحلیل قرار داد. لذا در وهلة اول بدلائل علمی،مذهبی و فلسفی و پس ازآن بدلیل مزایای اقتصادی در صنعت توریسم، حفاظت از این آثار امری ضروری بوده ودر این راستا وضع قوانین،برنامه ریزی متناسب و حرکت صحیح برای ساختن حال و آیندهای متکی بر تجارب تاریخی ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی میگردد.
بدین ترتیب فراهم نمودن شناختی دقیق از وضع قانونی موجود در امور مربوط به میراث فرهنگی و تلاش برای جستجوی سیاستهایی مناسب تر برای آینده، هدفی است که در این تحقیق تعقیب میگردد.
با عنایت به شرح ارائه شده، تحقیق حاضر مشتمل بر سه بخش میباشد که بخش اول در راستای آشنایی با موضوع، به بررسی مفاهیم مربوط به میراث فرهنگی،مبانی حمایت ازآن و تاریخچه حمایت از میراث فرهنگی در حقوق بین الملل و ایران اختصاص دارد.
در بخش دوم به بررسی جایگاه میراث فرهنگی درقوانین و مصوبات کشور پرداخته ودر این مباحث کاستیها و چالش های قانونی موجود در ایران مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
و سرانجام بخش سوم مروری است بر سیاستهای جهانی در زمینه میراث فرهنگی که در این نوشتار به بررسی معاهدات و سازمانهای بین المللی مربوطه پرداخته خواهد شد، چرا که اقتضای طبیعت و خصلت به هم پیوسته و در هم تنیدة جهان معاصر چنین است که تجارب بین المللی رهنمود ملتهاست.
در پایان جمع بندی تحقیق، شامل نتایج و پیشنهاداتی است برای انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب.
فهرست مطالب
بخش اول: مفاهیم، مبانی و تاریخچه حقوق میراث فرهنگی
1ـ مفهوم فیلولوژیک (زبان شناسانه) ................. 2
2ـ میراث فرهنگی به مفهوم عام .................. 4
3ـ میراث فرهنگی به مفهوم خاص (میراث فرهنگی معنوی) ............ 8
4ـ تعریف میراث فرهنگی در قوانین ایران .. 11
5ـ تعریف میراث فرهنگی در کنوانسیونهای بینالمللی ........... 13
1ـ مبانی ارزشی ............ 18
2ـ مبانی قانونی ............... 24
3ـ مبانی حفظ، پژوهش و معرفی میراث فرهنگی .....26
1ـ پیشینه قراردادی ............. 31
2ـ پیشینه سازمانی ............... 36
1ـ حمایت از میراث فرهنگی در ایران قبل از انقلاب اسلامی .............. 41
2ـ حمایت از میراث فرهنگی در ایران پس از انقلاب اسلامی ............ 50
1ـ میراث فرهنگی در قانون اساسی .......... 61
2ـ میراث فرهنگی در قانون برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی .............. 65
3ـ میراث فرهنگی در قوانین شهری .......................... 68
4ـ میراث فرهنگی در قوانین و مقررات مالی ........75
1ـ حفاری ...................................... 82
2ـ ورود و صدور ..................................................... 87
3ـ خرید و فروش ...................................... 92
1ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ......98
2ـ پژوهشگاه میراث فرهنگی ............ 101
3ـ مرکز آموزش عالی ............ 103
4ـ انجمنهای میراث فرهنگی ...................... 105
1ـ ثبت آثار غیر منقول ........... 108
2ـ ثبت آثار منقول ................... 114
1ـ الحاق به معاهدات بین المللی .......... 117
2ـ عضویت در سازمانهای بینالملی.................. 120
1ـ موضوع و دامنة شمول .................... 123
2ـ روشهای حمایت از اموال فرهنگی ........................ 125
3ـ قلمرو اجرایی کنوانسیون .................................................. 130
4ـ تشکیل کمیته مشورتی ملی ......................... 133
1ـ موضوع و دامنة شمول ........................... 134
2ـ مقررات شکلی و اجرایی........................ 136
3- تعهدات دول عضو کنوانسیون............ 138
1ـ موضوع و دامنة شمول ........................... 142
2ـ ابعاد حمایت از میراث فرهنگی........................................... 145
3ـ مقررات شکلی و اجرایی ........................ 150
1ـ تعریف و اهداف ............... 152
2ـ عضویت در ایکوم .................. 154
3ـ ارکان ایکوم ............. 155
1ـ تعریف و اهداف ............... 163
2ـ عضویت در ایکروم ............... 163
3ـ ارکان ایکروم ................. 164
1ـ تعریف و اهداف169
2ـ عضویت در ایکوموس ................. 169
3ـ ارکان ایکوموس ............. 170
نتیجهگیری ..................... 176
کتابنامه ...............
بررسی شخصیت انوشیروان از باستان تا دوره اسلامی
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 124 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 145 |
موضوع این پایاننامه بررسی شخصیت انوشیروان است. ابتدای فصل اول این پژوهش به تاریخ ساسانیان تا دوره قباد میپردازد ادامه فصل اول، خسرو انوشیروان در تاریخ (=جنگها، اصلاحات، شخصیت، سکهها، دانش و عهد بزرگ تمدن ادبی و فلسفی ایران در دوره وی) را مورد بررسی قرار میدهد. پایان فصل نیز به بررسی ویژگی و شکل ظاهری ایوان مداین که پژوهشگران بنای آنرا به خسرو انوشیروان نسبت دادهاند اختصاص دارد.
فصل دوم به بررسی خصوصیات خسرو انوشیروان در آثار و ادبیات باستانی ایران اختصاص دارد. در ابتدای این فصل نام خسرو انوشیروان در ادبیات باستانی ایران مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان فصل به بررسی ویژگیهای خسرو انوشیروان در آثار فارسی میانه زرتشتی در شش اثر (= بندهش، زند وهمن یسن، کارنامه انوشیروان، اندرز خسرو قبادان، گزارش شطرنج و توقیعات بجای مانده از ایشان) اختصاص دارد.
فصل سوم که فصل آخر این پژوهش میباشد به بررسی شخصیت و تاریخ دوره خسرو انوشیروان در آثار دوران اسلامی بر اساس دیدگاههای فردوسی، دینوری، حمزه اصفهانی، گردیزی، ابن اثیر، ابن خلدون و مسعودی اختصاص دارد که تدقیق و مطالعه در این آثار نشان دهنده عظمت و شوکت سلسله ساسانیان در دوره خسرو انوشیروان میباشد.
بخش پایانی این پژوهش به جمع بندی و نتیجهگیری از مباحث بررسی شده میپردازد و حاوی مطالبی در رابطه با ویژگیهای شخصیتی خسرو انوشیروان و استنتاج از اقدامات وی میباشد در پایان نیز فهرست منابع فارسی و لاتین و چکیده انگلیسی درج گردیده است.
فهرست مطالب
چکیده .............................................................................................................. یک
پیشگفتار .......................................................................................................... سه
فصل اول: ساسانیان
1-1- دودمان ساسانی ...................................................................................... 1
1-2- پادشاهی ساسانیان تا قباد......................................................................... 3
1-3- مزدک و جنبش مزدکیان ......................................................................... 25
1-4- خسروانوشیروان در تاریخ ..................................................................... 27
1-4-1- جنگ اول با بیزانس............................................................ 28
1-4-2- جنگ دوم با بیزانس............................................................ 29
1-4-3- جنگ با هیاطله.................................................................... 30
1-4-4- دست نشاندگی یمن........................................................... 30
1-4-5- جنگ با ترکها..................................................................... 31
1-4-6- جنگ سوم با بیزانس........................................................... 31
1-5- اصلاحات خسرو انوشیروان ................................................................... 33
1-5-1- برقراری نظم و آرامش........................................................ 33
1-5-2- مالیات................................................................................. 34
1-5-3- اصلاحات ارضی................................................................. 36
1-5-4- اصلاحات در تقسیمات کشوری و نظامی .......................... 38
1-6- شخصیت و خصال انوشیروان.................................................................. 40
1-7- سکه های انوشیروان و جام خسرو.......................................................... 43
1-7-1- سکه های انوشیروان .......................................................... 43
1-7-1-1- کلیات ........................................................................... 43
1-7-1-2- سکههای دوره انوشیروان .............................................. 46
1-7-2- جام خسرو......................................................................... 54
1-8- دانش در دوره خسرو انوشیروان ............................................................ 55
1-9- ایوان مداین یا طاق کسری....................................................................... 61
فصل دوم : خسرو انوشیروان در ادبیات باستانی ایران
2-1- بررسی نام خسروانوشیروان .................................................................. 64
2-2- خسرو انوشیروان در آثار فارسی میانه زرتشتی ....................................... 66
2-2-1- بندهش ............................................................................. 66
2-2-2- زند وهمن یسن................................................................. 67
2-2-3- کارنامه انوشیروان ............................................................. 70
2-2-4- اندرز خسرو قبادان ........................................................... 73
2-2-5- گزارش شطرنج و وضع نرد.............................................. 75
2-2-6- توقیعات انوشیروان............................................................ 77
فصل سوم: خسرو انوشیروان در کتابها و آثار دوران اسلامی
3-1- شاهنامه فردوسی .................................................................................... 80
3-2- پادشاهی خسرو انوشیروان به روایت مورخان دوران اسلامی .................. 120
3-2-1- مسعودی .......................................................................... 120
3-2-2- دینوری ........................................................................... 122
3-2-3- حمزه اصفهانی ................................................................. 123
3-2-4- گردیزی ........................................................................... 125
3-2-5- ابن اثیر.............................................................................. 126
3-2-6- ابن خلدون ....................................................................... 127
نتیجهگیری........................................................................................................ 129
فهرست منابع فارسی ........................................................................................ 131
فهرست منابع لاتین .......................................................................................... 137
چکیدة انگلیسی ................................................................................................ 138
سکولاریسم و کشف حجاب در ایران
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 279 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 197 |
مصطفی کمال آتاتورک در اثراقدامات تدریجی و آشکار توانسته بود به عمر امپراطوری عثمانی پایان دهد و کشور کوچک ترکیه را بنیان نهد ، برآن شد تا کشور ترکیه را در مسیر نوسازی قرار دهد ؛ نوسازی که مصطفی کمال خواستار آن بود ، در واقع غربی سازی بود و در این راستا می بایست تمام سنتها از بین می رفت . وی برای رسیدن به این هدف، مبارزه گسترده با مذهب و نیروهایی مذهبی انجام داد و اسلام رسمی را بطور کامل از جامعه ترکیه پاک کرد . در کنار اقدامات مصطفی کمال ؛ وابستگی روحانیون سنی به دولت و عدم استقلال سیاسی و مالی این زمینه را برای مصطفی کمال فراهم آورد تا بتواند با ترکیب سیاست پنهان و آشکار ترکیه را به یک کشور سکولار تبدیل کند .
از طرف دیگر در ایران نیز رضاشاه به زعم خود برآن شد تا جامعه ایران را همانند ترکیه بسوی تمدن و نوسازی هدایت کند . در راستای چنین اقدامی طبیعی بود که از طرف روحانیون که به عنوان ترویج دهندگان دین در جامعه محسوب می شدند ،در مقابل چنین اقدامی مقاومت صورت گیرد ، استقلال سیاسی، اقتصادی به روحانیون این کمک را می کرد تا در مقابل سیاستهای نوسازی رضاشاه که توأم با دین زدایی بود مقاومت کنند .
استقلال یکی از بزرگترین امتیازات روحانیت شیعه درمقایسه با روحانیت سنی است .چه در دوره صفویه، چه در دوره هایی افشاریه و زندیه و قاجاریه و چه در دوره پهلوی، روحانیت اگر چه متفاوت اندیشیدند ولی هیچ گاه زیر بار زور و دستور و ابلاغیه و فرمان شاهی نرفت. نتنها این وضعیت و آرمان را حفظ کرد بلکه در شرایط مقتضی با قدرت ظالمانه مبارزه کرد و برای ایجاد فضایی مساعد تر برای دینداری و دین مداری ، با حاکمان در افتاد و نهایتاً کوشید تا نظامی اسلامی برمبنای دین و مردم تأسیس کند . از دوره های بسیار سخت و طاقت- فرسا برای روحانیت ، دوره حکومت بیست ساله رضاخان بود . در این دوره روحانیت با شدیدترین برخوردها وعمیق ترین موانع مواجه شد . رضاخان که سودای ترقی و پیشرفت ایران به مانند کشورهای اروپایی را درسر داشت ، سعی می کرد مهمترین موانع را که به زعم او مذهب و روحانیت بود ، از میان بردارد . او علاوه بر مقابله های خشن و زورمندانه با روحانیت ، بر آن بود تا تمام نمادهای مذهبی را از جامعه حذف کند . رضاشاه برای از بین بردن مذهب و نیروهایی مذهبی از تمام امکانات استفاده می کرد تا هرچه زودتر به زعم خویش کشور را به دروازه های ترقی برساند .
در پژوهش حاضر با مطالعه اقدامات ضد دینی در ایران و ترکیه که نهایتاً جامعه را به سوی سکولاریسم هدایت می کرد ، آشنا خواهیم شد . و همچنین در این پژوهش سیاست های رضاشاه و آتاتورک را در مقابل مذهب و نیروهایی مذهبی بصورت مقایسه ای بررسی خواهیم کرد .
فهرست مطالب
چکیده.
فصل اول : کلیات
۱-۱) بیان مسأله
۲-۱) بررسی سوابق و ادبیات موضوع
۳-۱) اهداف پژوهش
۴-۱) اهمیت پژوهش
۵-۱) پرسش پژوهش
۱-۵-۱) پرسش اصلی
۲-۵-۱) پرسش های فرعی
۶-۱) فرضیه.
۷-۱) تعریف متغیرها و مفاهیم وعملیاتی
۸-۱) روش پژوهش
۹-۱) سازماندهی پژوهش
فصل دوم : دیدگاه های نظری
۱-۲) تعریف نوسازی
۱-۲-۲) نوسازی روانشناختی
۲-۲-۲) نوسازی اجتماعی
۳-۲-۲) نوسازی سیاسی
۱-۳-۲) آگوست کنت (۱۷۹۸-۱۸۵۷).
۲-۳-۲) کارل مارکس (۱۸۱۸-۱۸۸۳).
۳-۳-۲) هربرت اسپنسر(۱۸۲۰-۱۹۰۳).
۴-۳-۲) امیل دورکیم(۱۸۵۸-۱۹۱۷).
۵-۳-۲) ماکس وبر (۱۸۶۴-۱۹۲۰).
۶-۳-۲) تالکوت پارسونز.
۱-۶-۳-۲) تیپ بندی جوامع از نظر پاسونز.
۷-۳-۲) نیل اسملسر.
۸-۳-۲) برینگتون مور.
جمع بندی..
فصل سوم : سیاست های ضد مذهبی رضاشاه در ایران..
۱-۳) کودکی رضاخان..
۲-۳) دیدگاههای مختلف در مورد زمینه وقوع کودتای ۱۲۹۹٫
۴-۳) گفتمان فکری غرب و ورود آن به ایران..
۱-۴-۳) آخوند زاده (۱۸۱۲-۱۸۷۸م|۱۲۲۸-۱۲۹۵ق).
۲-۴-۳) میرزا ملکم خان (۱۸۳۳-۱۹۰۹|۱۲۴۹-۱۳۲۶ق).
۳-۴-۳) عبدالرحیم طالبوف (۱۸۳۴-۱۹۱۱م|۱۲۵۰-۱۳۲۹ق).
۱-۴-۴-۳) طالبوف : دین و روحانیت..
جمع بندی..
۱-۵-۳) رضاخان و مذهب..
۲-۵-۳) سیاست ضد مذهبی رضاشاه.
۳-۵-۳) مقابله با روحانیت..
۴-۵-۳) مقابله با مذهب..
۱-۶-۳) کشف حجاب..
۲-۶-۳) قیام مسجد گوهرشاد.
۳-۶-۳) طرح متحدالشکل البسه.
۴-۶-۳) دانشکده معقول و منقول..
۵-۶-۳) مؤسسه وعظ و خطابه.
۷-۶-۳) طرح اداره اوقاف..
۸-۶-۳) تخریب مدارس علمی و مساجد و…
۹-۶-۳) تغییر ماههای قمری به ماههای شمسی و…
جمع بندی..
فصل چهارم: سیاست های مصطفی کمال در مقابل مذهب و نیروهای مذهبی..
۱-۴) زندگی نامه مصطفی کمال آتاتورک…
۱-۱-۴) نحوه به قدرت رسیدن آتاتورک…
۲-۴) اندیشه های تجددگرایی در ترکهای جوان..
۱-۲-۴) ضیاء گوکالپ و ناسیونالیسم ترک…
۳-۴) مصطفی کمال و سلطنت..
۴-۴) مصطفی کمال و خلافت..
۱-۴-۴) تخریب مساجد و اماکن مذهبی..
۲-۴-۴) مقابله با دراویشان..
۳-۴-۴) دگرگونی پوشاک…
۴-۴-۴) دگرگونی حقوقی..
جمع بندی..
نتیجه گیری بخش دوم : مقایسه سیاستهای ضد مذهبی در ایران و ترکیه.
وجوه تشابه.
پیشینه نوسازی..
وجوه اختلاف:
تفاوت در شیوه عمل..
تفاوت در ساختار سیاسی دو کشور.
فصل پنجم : دین و سازمان روحانیت در ایران..
مذهب شیعه.
۱-۱-۵) رهبری شیعیان در دوران غیبت..
۲-۱-۵) سازمان مذهبی شیعه.
۳-۱-۵) منابع مالی روحانیون شیعه.
۴-۱-۵) تشکیلات حکومتی روحانیون..
۵-۱-۵) اصولیون و اخباریون..
۱-۵-۱-۵) ویژگیهای مکتب اصول..
فصل ششم: دین و سازمان روحانیت در ترکیه.
۱-۶) مذهب رسمی..
۲-۶) ادیان ،مذاهب و طریقتهای موجود در ترکیه.
۱-۲-۶) شیعیان..
طریقت ها و داراویش…
۱-۳-۶) علویان..
۲-۳-۶) بکتاشیه.
۳-۳-۶) طریقت نقشبندیه.
۴-۳-۶) طریقت نورجی ها
۵-۳-۶) سلیمانجی ها
۶-۳-۶) طریقت تیجانیه.
۷-۳-۶) طریقت مولویه.
۴-۶) اقلیتهای غیر مسلمان..
۱-۴-۶) مسیحیان..
جمع بندی..
نتیجه گیری بخش سوم :
تفاوتهای دین و سازمان روحانیت در ایران و ترکیه.
میزان همگرایی مذهبی..
میزان مبارزه جویی..
میزان استقلال سیاسی و مالی..
فصل هفتم : مقاومت در برابر سیاستهای نوسازی در ایران..
۱-۷) تأسیس جمهوری..
۲-۷) آیة الله نائینی..
۳-۷) آیةالله سید ابوالحسن اصفهانی..
۴-۷) آیةالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی..
۱-۴-۷)موضع آیةالله حائری در برابرمسایل سیاسی واجتماعی کشور.
۵-۷) آیةالله شیخ محمد تقی بافقی..
۶-۷) طرقت ها و دراویش…
جمع بندی..
فصل هشتم : مقاومت در برابر سیاست های آتاتورک
۱-۸) مقاومت جدی صورت نگرفت
۲-۸) شورش شیخ سعید.
نتیجه گیری بخش چهارم :
مقایسه مقاومت در ایران و ترکیه در برابر سیاست های ضد مذهبی..
توانای بسیج اجتماعی..
منابع مآخذ.
منابع انگلیسی..
منابع ترکی استانبولی
آفات و بیماری های مهم درخت صنوبر
دسته بندی | کشاورزی و زراعت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 9.346 مگا بایت |
تعداد صفحات | 130 |
آفات و بیماری های مهم درخت صنوبر
مقدمه
اهمیت فضای سبز و جنگل برای انسان
بشر از روزی که در کره زمین زیست خود را شروع کرد، شروع به استفاده از منابع طبیعی، جنگلها و مراتع جهت تأمین نیازهای خود نمود بطوریکه از میوه، چوب، جهت تغذیه، سوخت... استفاده نمود. که با توجه به روند افزایش این مسئله نیز افزایش یافت.
بطوریکه در قرن 18 و 19 بسیاری از کشورهای اروپایی و آفریقایی تا 95% درآمد کشورشان از این طریق بدست می آید که باعث نابودی جنگلها و مراتع در بسیاری از این مناطق گردید.
الف- مشخصات اقلیمی
بعلت وسعت زیاد کشور و موقعیت خاص جغرافیایی آب و هوای مختلفی در نقاط مخلف کشور حکمفرما می باشد در تابستان هوا در فلات مرکزی ایران بسیار گرم می شود و از آنجایی که بسیاری از کوهها و مناطق اطراف شهرها بدون پوش گیانهای هستند و ساختمانها از آهن و بتون است بدن سبب گاهی دمای محیط به 50 درجه سانتیگراد می رسد.
در منطقه جنوبی کشور بعلت بالا بودن رطوبت نسبی محیط گاهی وضع بخصوص برای افراد مسن و مریض خطرناک می شود بطوری که در مرداد ماده 1356 دمای محیط به 50 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی محیط به 95% رسید که باعث تلف شدن تعداد بسیاری از افراد گردید. در شمال ایران آب و هوا ملایم است و تابستانها بر عکس منطقه مرکزی زیاد گرم نمی شود.
ب- وضع خاک
با آنکه ایران کشوری وسیع است ولی فقط قسمتی از این خاک قبل استفاده و بهره برداری می باشد سطح وسیعی از مملکت را کوههای عظیم بدون پوشش گیاهی تشکیل می دهدو که از آن قسمت که قابل استفاده است بهره برداری اص.لی به عمل نمی آید.
فهرست مطالب:
- مقدمه ................ 1
- فصل اول کلیات ............ 4
- اهداف کلینیک ............... 5
- آشنایی با امکانات و اجزای لازم برای یک کلینیک گیاه پزشکی ............. 7
- طرز جمع آوری نمونه و ارسال نمونه جهت تشخیص بیماریهای گیاهی .......... 7
- مشخصات نمونه خوب .......... 8
- اصول جمع آوری گیاهان ........... 9
- تهیه اسلاید موقت میکروسکوپی ...... 12
- آشنایی با آزمایشگاه تشخیص آفت ........... 14
- طرز جمع آوری نمونه و ارسال نمونه آفات به آزمایشگاه ....... 16
- نمونه برداری از حشرات جونده ...... 18
- طریقه شمارش حشرات روی نباتات ......... 18
- اتاله کردن نهایی پروانه ...... 21
- برچسبهای نمونه حشرات ..... 23
- نکاتی که باید در موقع کاشت درختان رعایت کنیم ........... 24
- هرس درختان............ 25
- برخی درختچهها و درختان خیابانی......... 27
- برخی از آفات مهم درختان فضای سبز ......... 33
- برخی بیماریهای گیاهان زینتی فضای سبز ....... 47
- مصرفی یک بیماری مهم در گیاهان فضای سبز – مرگ نارون ......... 49
- معرفی برخی علفهای هرز موجود در فضای سبز و روشهای کنترل آنها .......... 51
- روشهای انتشار و گسترش علفهای هرز در چمن ........... 59
- انواع علف کش ها ................ 61
- لیست بیماریهای مهم تهران و اطراف آن ........ 65
- لیست آفات مهم تهران و اطراف آن ........... 66
- لیست علفهای هرز مهم تهران و اطراف آن ... 67
- فصل دوم – گزارش کارآموزی..................... 68
- درخت صنوبر و انواع آن ........... 69
- آفات مهم صنوبر ................
- پروانه گالزای صنوب ............. 87
- پروانه برگخوار صنوبر ........... 89
- کرم ریشه خوار صنوبر........... 90
- پروانه دم چنگالی بزرگ صنوبر....... 92
- پروانه مینوز صنوبر ............ 95
- سوسک برگخوار صنوبر ........... 96
- پروانه گالزای صنوبر ............ 98
- شته گال کوزهای صنوبر............. 100
- شته گال کیسهای صنوبر......... 102
- شته گال مارپیچی صنوبر ....... 104
- شته گال تاج خروسی صنوبر ...... 106
- شته مومی صنوبر ............ 107
- سوسک شاخدار صنوبر ........... 108
- سوسک شاخک بلند خالدار صنوبر ....... 111
- سوسک مینوزی صنوبر ...... 113
- بیماریهای مهم صنوبر...............
- لکه برگی صنوبر............ 115
- بیماری فتیله نارنجی صنوبر........ 116
- بیماری لکه قهوهای برگ صنوبر.... 118
- منابع.............. 120
پروژه اثرات درمان نورو سایکولوژی در کارآمدی خواندن دانشآموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 818 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 280 |
پروژه اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانشآموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی
چکیده
در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام این پژوهش، ابتدا تعداد 165 نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی در مقطع ابتدایی از پایه های سوم، چهارم و پنجم به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب و سپس از میان آنها تعداد 60 دانش آموز پس از اجرای آزمونهای تشخیصی ( از جمله آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک ) به صورت هدفمند برگزیده شدند. سپس، آزمودنیهای نارساخوان بر مبنای مقیاس طبقه بندی بیکر، درچهارگروه آزمایشی وگواه نوع L/p ( تعداد هر گروه 15 نفر ) به صورت تصادفی جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون در هر دو گروه، گروههای آزمایشی نوع L/p به مدت 20 جلسه، تحت درمان شیوه های نوروسایکولوژی (HSS ) قرار گرفتند. اما گروههای گواه نوع L/p، هیچگونه روش درمانی را دریافت نکردند. پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پس آزمون ( بلافاصله پس از اتمام درمان ) و آزمون پی گیری ( پس از گذشت 4 ماه ) به اجرا درآمد. در پایان داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته، تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمونt وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که اولاً مداخله های نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر سبب افزایش میزان دقت و درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L گردید. همچنین این شیوه ها موجب افزایش میزان درک وسرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p گردید. ثانیاً، کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان ( پس از گذشت 4 ماه ) در این گروه از کودکان شد.
فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمه........ 2
1ـ بیان مسأله ..... 6
2ـ اهمیت و ضرورت مسأله .......... 13
3ـ اهداف، سوالها و فرضیه های پژوهش...... 15
4ـ متغیرها و تعریف نظری و عملیاتی آنها....... 18
خلاصه ................. 20
فصل دوم: مروری بر پیشینه تحقیقات
بخش اول: مبانی نظری .......... 22
1ـ تعریف اختلالهای یادگیری ........ 22
2ـ سیر تحول تاریخی اختلالهای یادگیری ........ 30
1) دوره بنیانگذاری: تحقیقات نخستین درباره مغز .... 30
2) دوره انتقالی: مطالعه بالینی کودکان ..... 33
3) دوره یکپارچگی: رشد سریع برنامه های مدارس ... 43
4) دوره معاصر (از سال 1980 تا کنون) ... 44
3ـ طبقه بندی اختلالهای ویژه یادگیری بر مبنای DSM-IV-IR... 44
1) اختلال خواندن ..... 45
2) اختلال در ریاضیات ......... 46
3) اختلال بیان نوشتاری ........ 48
4) اختلال یادگیری که به گونه دیگر مشخص نشده است (NOS)....... 49
4ـ تعریف خواندن .......... 50
5ـ تحول خواندن ......... 55
6ـ مدل های خواندن ......... 56
1) مدل پایین ـ بالا و مدل بالا ـ پایین ...... 56
2) مدل تعاملی جبرانی....... 57
3) مدل پیوندگرایی.................... 59
4) مدل آوایی.................... 61
5) مدل ببین و بگو ............ 63
6) مدل تعادل خواندن بیکر ............. 63
7ـ نارساخوانی........ 70
1) تعریف نارساخوانی........................ 70
2) نشانه های بالینی نارساخوانی .......... 75
3) اختلالهای همراه با نارساخوانی........... 81
الف ـ اختلالهای جانبی شدن .......... 81
ب ـ اختلالهای سازمان یافتگی فضایی ـ زمانی ...... 82
ج ـ نابهنجاری حرکات چشم ها ........... 83
د ـ تأخیر زبان گفتاری .......... 85
هـ ـ اختلالهای ادراکی ............. 86
و ـ اختلال حافظه کوتاه مدت ........ 87
ز ـ اختلال نارسایی توجه (ADD) و ADHD............ 88
ح ـ اختلالهای رفتاری .............. 91
4) شیوع نارساخوانی....................... 94
5) تاریخچه نارساخوانی................. 95
6) سبب شناسی نارساخوانی ................... 99
الف ـ عوامل ژنتیکی .............. 100
ب ـ عوامل عصب شناختی .......... 103
ج ـ تقارن نیمکره های مغزی ......... 107
د ـ غلبه طرفی مغز ............... 111
هـ ـ عوامل حرکتی .......... 114
و ـ عوامل شناختی ............ 115
ز ـ عوامل رفتاری ............ 118
ح ـ عوامل محیطی .............. 121
ط ـ عوامل عاطفی ............... 122
8ـ دیدگاه های مختلف در مورد نارساخوانی ....... 124
9ـ نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی ...... 124
10ـ طبقه بندی نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی .. 131
الف ـ نارساخوانی اکتسابی ............ 131
ب ـ نارساخوانی تحولی ........... 140
11ـ فرآیند شکل گیری مدل تعادل خواندن از دیدگاه بیکر ...... 148
12ـ عملکرد نیمکره های مغزی از دیدگاه بیکر ......... 154
13ـ طبقه بندی نارساخوانی تحولی از دیدگاه بیکر .... 156
1) نارساخوانی نوع L (زبان شناختی) ......... 156
2) نارساخوانی نوع P (ادراکی) ....... 156
14ـ بررسی اعتبار طبقه بندی نارساخوانی نوع P/L.. 158
15ـسبب شناسی نارساخوانی تحولی نوع P/L..... 162
16ـ شیوه های درمانی نوروسایکولوژی از دیدگاه بیکر ... 164
بخش دوم: یافته های پژوهشی ........ 168
خلاصه .......... 180
فصل سوم: روش تحقیق
1ـ طرح تحقیق .................. 184
2ـ روشهای آماری ............. 185
3ـ تعریف جامعه آماری و ویژگیهای آن ........ 186
4ـ روش نمونه گیری و حجم نمونه ........... 187
5ـ ابزارهای پژوهشی ............. 188
1) آزمون وکسلر کودکان ......... 188
2) آزمون اختلال خواندن .......... 188
3) آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV........... 199
4) جعبه آموزشی لامسه ای ....... 203
5) برنامه نرم افزاری HEMSTIM..................... 206
6ـ فرآیند تشخیص و روش اجرا ........ 209
7ـ فرآیند طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان براساس مدل تعادل خواندن بیکر 211
8ـ فرآیند اجرای شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر 212
1) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کانال دیداری (HSS-VIS).. 212
2) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کامال لامسه ای (HSS-tac)..... 221
خلاصه ........... 227
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
1ـ ارائه نتایج کمی ........... 229
الف: توصیف داده ها .......... 229
ب ـ تحلیل داده ها ............. 234
ـ تحلیل واریانس آمیخته (32).......... 234
فرضیه اول: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر میزان دقت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L: ......... 235
فرضیه دوم: الف) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعL .................. 241
فرضیه دوم: ب) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعP................................. 246
فرضیه سوم: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان سرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p...... 252
خلاصه ............. 258
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1ـ بحث و تحلیل درباره یافته ها ...... 260
2ـ محدودیتها ........ 270
3ـ پیشنهادات ............. 271
4ـ کاربردهای آموزشی و پرورشی ...... 272
منابع
1) منابع فارسی............ 274
2) منابع انگلیسی ................ 276
ضمائم:
1ـ آزمون وکسلر کودکان
2ـ فرم تاریخچه موردی
3ـ آزمون اختلال خواندن
4ـ آزمون اختلال سلوک و ADHD اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV