دانلود,رایگان,پایان نامه,پروژه,مقاله,مقالات, تحقیق آماده, پاورپوینت

دانلود,رایگان,پایان نامه,پروژه,مقاله,مقالات, تحقیق آماده, پاورپوینت,دانلود گزارش کارآموزی,, دانلود پروژه دانشجویی, دانلود تحقیق رایگان

دانلود,رایگان,پایان نامه,پروژه,مقاله,مقالات, تحقیق آماده, پاورپوینت

دانلود,رایگان,پایان نامه,پروژه,مقاله,مقالات, تحقیق آماده, پاورپوینت,دانلود گزارش کارآموزی,, دانلود پروژه دانشجویی, دانلود تحقیق رایگان

پیشینه و مبانی نظری مدیریت دانش و چرخه مدیریت دانش

دانلود پیشینه و مبانی نظری مدیریت دانش و چرخه مدیریت دانش

دانلود پیشینه و مبانی نظری مدیریت دانش و چرخه مدیریت دانش

پیشینه و مبانی نظری مدیریت دانش و چرخه مدیریت دانش
پیشینه و مبانی نظری مدیریت دانش و چرخه مدیریت دانش
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 39
حجم فایل: 172
قیمت: 68012 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 39 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏مبانی نظری و پیشینه پژوهش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 1
‏2-1 ‏ مقدمه‏ 12
‏2-2 ‏تعاریف و مبانی نظری‏ 13
‏2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش‏ 13
‏2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش‏ 14
‏2-2-3 مفهوم داده‏ 14
‏2-2-4 مفهوم اطلاعات‏ 14
‏2-2-5 مفهوم دانش‏ 15
‏2-2-6 انواع دانش‏ 16
‏2-3 ‏معناسازی و دانش آفرینی‏ 17
‏2-4 ‏مفهوم مدیریت دانش‏ 20
‏2-5 عوامل مؤثر در مدیریت دانش‏ 22
‏2-5-1 نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش‏ 22
‏2-5-2 نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش‏ 23
‏2-5-3 نقش مدیریت در مدیریت دانش‏ 24
‏2-6 ‏شیوه‏ های (مؤلفه‏ های) مدیریت دانش‏ 24
‏2-7 ‏ابعاد مدیریت دانش‏ 27
‏2-7-1 مدیریت دانش سازمانی‏ 27
‏2-7-2 مدیریت دانش شخصی‏ ‏28
‏2-8 جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی‏ 30
‏2-9 ‏ پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی ‏ 33
‏مبانی نظری و پیشینه پژوهش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 2
‏2- 10 ‏نقش مدیریت دانش در برنامه‏ ریزی درسی و فعالیت‏ های آموزشی اعضای ‏هیأت‏ علمی‏ 35
‏2- 11 ‏مرور پیشینه پژوهش‏ 40
‏2- 12 ‏ نتیجه‏ گیری ‏ 43
‏2-1 مقدمه
‏ ‏امروزه بهره ‏وری بهینه دانش، دغدغه سازمان ‏های قرن بیست و یکم است و اهمیت آن از اواسط دهه ١٩٩٠، در بسیاری از کنفرانس ‏های بین المللی مطرح شده است. در حال حاضر، اطلاعات و دانش به ‏عنوان قدرت و سلاح استراتژیک تلقی می ‏شوند، سرمایه به ‏حساب می ‏آیند و در مدیریت مدرن به ‏عنوان منابعی پذیرفته شده ‏اند ‏که مستعد مطالعه و پژوهش با استفاده از تکنیک ‏هایی که برای سایر حوزه‏ ‏های کوشش انسانی ایجاد شده و به کار برده ‏می ‏شوند، هستند. ‏دانش، به ‏عنوان نیرویی قدرتمند، برای سازمان‏ ‏های بخش خصوصی و دولتی در دستیابی به سود رقابتی و مقایسه‏ ‏ای، عامل حیاتی به شمار می ‏رود، اما اکثر مؤسسات و شرکت‏ ‏های عصر اطلاعات، مدیریت اطلاعات‏. Information Managment (IM)
‏ و مدیریت دانش را به ‏صورت تشریفاتی و روتین انجام می‏ ‏دهند. اگر‏ ‏چه تشخیص تفاوت میان داده‏ ‏ها، اطلاعات، دانش و عقل برای این مؤسسات، ضروری است اما تغییر شکل داده ‏ها و اطلاعات و تبدیل آن ‏ها به دانش و سپس مدیریت این دانش به نفع یک مؤسسه، اقدامی فعالانه است و مدیران برای این عمل باید مؤثر و مبتکر باشند (مختار، 2004). بنابراین با توجه به تغییرات سریع و دائمی در جهان کنونی، ضروری است که سازمان‏ ‏ها بازگشت تمامی سرمایه‏ ‏های خود را به بیش ‏ترین حد ممکن برسانند. یکی از سرمایه‏ ‏هایی که کم ‏ترین بهره‏ ‏برداری را داشته است، دانشی است که در اختیار افراد آن سازمان است. ‏دانش به طور سنتی، یا در اذهان متخصصان (به شکل دانش ضمنی) و یا به شکل گزارش، ارائه مطالب، ویدئوها و اسناد (به شکل دانش صریح) ذخیره می‏ ‏شود. ذخیره‏ ‏سازی دانش شخصی به شکل سند و گزارش دشوار است و در صورتی که به عنوان دانش ضمنی در اذهان متخصصان وجود داشته باشد، بازیابی و دسترسی به آن مشکل است. مدیریت دانش، توانایی استفاده از دانش قبلی را برای شناخت ارزش اطلاعات جدید، تلفیق و یکپارچه ‏سازی آن و به کاربردن آن برای تولید دانش و قابلیت‏ ‏های جدید ترسیم می ‏کند (میتال، ‏2008).
‏از طرفی دیگر، ‏م‏ؤ‏سسات ‏دانشگاهی ‏ب‏ه ‏عنوان ‏مراکز ‏تولید ‏و ‏اشاعه ‏دانش ‏بیش ‏از ‏هر ‏سازمان ‏دیگری ‏نیازمند ‏اجرای مدیریت ‏دانش ‏هستند‏. ‏با ‏این‏ که ‏دانشگاه‏ ‏ها ‏خود ‏مخازن ‏دانش ‏هستند‏، ‏تاکنون ‏به ‏سرمایه ‏های ‏فکری ‏و‏ ‏منابع ‏علمی ‏تولید ‏شده ‏ب‏ه ‏ ‏وسیله ‏جامعه ‏دانشگاهی ‏توجه ‏کافی ‏مبذول ‏نشده است ‏به ‏طوری که ‏تا ‏به ‏امروز‏ ‏هیچ‏ ‏گونه ‏کنترلی ‏بر‏ ‏دانش ‏غیر‏ ‏مکتوب‏، ‏دانش ‏موجود ‏در ‏اذهان‏، ‏صورت ‏نگرفته ‏و ‏اطلاعات ‏مدون ‏تولید
‏مبانی نظری و پیشینه پژوهش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 3
‏شده ‏در ‏داخل ‏نیز ‏ب‏ه ‏ندرت ‏ب‏ه ‏گونه‏ ‏ای ‏مجتمع‏ ‏و ‏یکپارچه ‏جمع‏ ‏آوری ‏و ‏در ‏چارچوبی ‏نظام‏ ‏مند ‏مدیریت ‏شده ‏است‏. ‏این ‏ضعف ‏مدیریتی ‏سبب ‏شده ‏که ‏بسیاری ‏از‏ ‏سرمایه‏ ‏های ‏ارزشمند ‏موجود ‏برای ‏همیشه ‏ناشناخته ‏و ‏دور ‏از ‏دسترس ‏و ‏بسیاری ‏از ‏خلا‏ء‏ های ‏موجود ‏هم‏ ‏چنان ‏ب‏ه ‏قوت ‏خود ‏باق‏ی ‏بمانند‏. ‏از ‏سوی ‏دیگر‏ ‏عدم ‏توجه ‏به ‏اطلاعات ‏تولید ‏شده ‏در ‏داخل ‏و ‏فقدان ‏یک ‏رویکرد ‏تجاری‏، ‏دانشگاه‏ ‏ها ‏را ‏به ‏لحاظ ‏مادی نیز ‏متضرر ‏نموده ‏و ‏سبب ‏شده ‏است ‏که ‏بسیاری ‏از ‏این ‏اطلاعات ‏توسط ‏ناشران ‏خصوصی ‏منتشر ‏و ‏در ‏قالب ‏منابع اطلاعاتی ‏دوباره ‏به ‏خود ‏دانشگاه‏ ‏ها ‏فروخته ‏شود‏ (حاضری و صراف‏ زاده، 1385).‏
‏2-2 تعاریف و مبانی نظری
‏2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش
‏بیان دقیق تاریخچه پیدایش و ن‏ض‏ج مدیریت دانش امکان‏ ‏پذیر ‏نیست‏. ‏می‏ توان چنین استدلال کرد که مدیریت دانش با اولین نقاشی‏ ها در غارها و یا با استفاده از اولین ارتباطات کلامی آغاز شده است (فراپائولو1‏. Frappaolo‏ 2‏. Drucker 3‏. Esprit 4. Ernest & Young 5. Booz Allen & Hamilton
‏، 1388). بنابراین اگر‏ ‏چه مدیریت دانش مفهومی نسبتاً قدیمی است اما در مفهوم نوین خود از اواخر دهه 1970 مطرح گردید. با نزدیک شدن به اواسط دهه 1980 و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر حفظ قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه، نظام ‏های مبتنی بر هوش مصنوعی و نظام ‏های هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهم آوری دانش، مهندسی دانش، نظام ‏های دانش مدار و مانند آن رواج یافت ‏(دراکر‏2‏، 1993). در ‏اواخر دهه 80 می‏ ‏توان سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش را در مجلات حوزه‏ ‏های مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاع‏ ‏رسانی مشاهده کرد. در همین دوران اولین کتاب‏ ‏های مربوط به این حوزه منتشر شدند. در آغاز دهه‏ ‏ 1990 فعالیت گسترده شرکت‏ ‏های امریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشم‏ ‏گیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه 1990 تحرک تازه‏ ‏ای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا، مجمع مدیریت دانش ایالات متحده‏ ‏ فعالیت‏ ‏های خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال 1995، اتحادیه اروپا طی برنامه‏ ‏ای به نام اسپریت‏3‏ بودجه قابل ملاحظه‏ ‏ای را برای اجرای طرح‏ ‏های مدیریت دانش اختصاص داد. به تدریج شرکت‏ ‏های بزرگی مانند ارنست و یانگ‏4‏، بوزآلن و همیلتون‏5‏ و ده‏ ‏ها شرکت دیگر به شکل تجاری وارد عرصه مدیریت دانش شدند. اکنون مدیریت دانش در سال ‏های آغازین قرن 21 برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است. شرکت‏ ‏های بزرگ اروپایی از سال 2000 به بعد حدود 55% درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص داده‏ ‏اند ‏(داوری و شانه‏ ساز، 1380). گاه‏ شمار مدیریت دانش را می‏ توان به طور خلاصه به صورت جدول 2-1 نشان داد.

‏جدول2-1 گاه شمار مدیریت دانش

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی 09214087336 ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول
 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.