لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 11 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
جزوه آموزشی ایمنی بیمار
1
مقدمه:
عوارض ناخواسته ناشی از اقدامات درمانی علاوه بر متضرر کردن بیماران از لحاظ فیزیکی، روحی- روانی و مالی، خانواده ایشان، کادر درمانی و جامعه را نیز تحتتاثیر عواقب سوء خود قرار میدهند. بر اساس آمار جهانی و مطالعات در کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته، در حال توسعه و... میزان قابل توجهی از بیماران مورد پذیرش در مراکز تشخیصی و درمانی(بیش از 10 درصد طبق آمار دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ) به نوعی متاثر از این حوادث هستند.
تحقیقات انجام گرفته در استرالیا و آمریکا و انگلستان نشانگر این است که 10% بستری بیمار در بیمارستان منجر به ایجاد آسیب به بیماران و پرسنل بیمارستان می شود.
دو نکته مهم در خصوص این وقایع یکی ناخواسته بودن و دیگری قابل پیشگیری بودن اکثریت (بیش از 70 درصد) آنهاست.
از سوی دیگر نحوه نگرش به علل بروز خطاها و شناخت عوامل اصلی و زمینهای و در نظر گرفتن کاستیها و نقش سیستمها در زمینهسازی و بروز این اتفاقات و تمرکز بر سیستم به جای فرد به عنوان مقصر اصلی در برخورد با مشکل و برنامهریزی و طراحی راهحلها، تعیینکننده کامیابی یا ناکامی در کاهش خطاهاست.
حوادث و خطاها کدامند؟
پتانسیل ایجاد خطا یک چالش دائمی برای ارائه خدمات بهداشتی ایمن و مناسب می یاشد. وقتی که مسائل رو به خطا پیش رود ( به سمت ایجاد مشکل سوق یابد)، یا در بعضی از موارد از بعضی مسائل اجتناب شود، فرصتی بری بیماران، تیم ها و سازمانها برای شناسایی علت اتفاق می باشد و در اینجا نیازمند فعالیتی برای بهبود ایمنی بیمار هستیم.
وقتی درباره حوادث، خطاها و اتفاقات منجر به خطا صحبت می کنیم، منظورمان چیست؟
حادثه: اتفاق ناخواسته یا غیر قابل انتظار که منجر به آسیب به بیمار یا کارمند می شود، شامل مرگ، ناتوانی، جراحت، بیماری یا هرگونه آسیب دیگر می باشد.
خطا : اشتباه، لغزش یا تخلف که منجر به حادثه می شود.
حوادث به خیر گذشته : هر شرایطی که بتواند منجر به حادثه شده، اما حادثه ای ایجاد نکند.
پیامد فیزیکی و روانی این حوادث برای بیماران، پرسنل و ارائه دهندگان مراقبت می تواند قابل توجه باشد. این حوادث ناگوار همچنین افزایش دهنده هزینه ارائه خدمات بوده، روند ( فرآیند) درمان رانیز با مشکلاتی مواجه می نماید و منجر به نارضایتی در بین بیماران و پرسنل خواهد شد.
حوادث بالینی و اتفاقاتی که نزدیک به حوادث ناگوار است، حتی جایی که هیچ آسیبی به بیمار نرسیده باشد، نیاز به عملکرد مناسب برای مدیریت ریسک و کاهش خطاها را برجسته می کند. اینجا فرصت ارزشمندی برای یادگیری از موانعی و اتفاقات منجر به حادثه برای جلوگیری از وقوع مجدد آن می باشد. گزارش دهی و یادگیری از حوادث و اتفاقات نزدیک به حادثه یکی از بخش های فرآیند مدیریت ریسک در سازمان است و منجر به ارتقای ایمنی بیماران، همراهان و پرسنل خواهد شد.
ما تنها زمانی می توانیم بر روی پروسیجرها و عملیاتی که ایمنی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد مداخله انجام دهیم که با همکارانمان برای شناسایی موراد زیر تعامل داشته باشیم:
چه اشتباهی رخ داده است؟
کجا این اتفاق افتاده است؟
چرا این اتفاق افتاده است؟
بازنگری و آنالیز حوادث و حوادث بخیر گذشته برای شناسایی علل لازم و ضروری است. این موضوع شامل ابزارهای بهبود کیفیت مانند تحلیل ریشه ای وقایع یا تحلیل حوادث خیلی برجسته ( مهم ) می باشد. در ابتدا که علل شناسایی شدند می توانیم برای کمینه سازی یا جلوگیری از وقوع مجدد این حادثه عمل کنیم.
ایمنی بیمار با این مسئله که چرا این اتفاق افتاده است به وسیله تشویق پرسنل و بیماران برای گزارش دهی و بازنگری حوادث سروکار دارد( مورد ملاحظه قرار می دهد). درک آن که چرا حادثه اتفاق افتاد به شما فرصت آن را می دهد تا روش ارائه مراقبت را تغییر دهد.
تاکید بر ایمنی می تواند منجر به ارتقای مدیریت ریسک در تیم ها شده و در اداره یک سازمان نیز کمک کننده ( یاری دهنده ) باشد.
گزارش دهی و یادگیری از خطاها:
یک جزء اساسی برای ارتقای ایمنی بیمار، گزارش حوادث است. گزارش حوادث به تنهایی ایمنی بیمار را ارتقا نمی بخشد بلکه یادگیری از خطاهاست که امری اساسی است. این یادگیری هاست که باید انتشار یابد و اجرا شود تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری کند و بهتر است که این امر در تمامی سیستم مراقبت سلامت اجرا شود.
جهت شناسایی خطاها، روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها می تواند شامل، بررسی پرونده ها، گزارش دهی خطاها، استفاده از تجربیات بیماران، بررسی شاخص های ایمنی بیمار، بررسی شکایات و نتایج رضایتمندی بیماران باشد.
جزوه آموزشی ایمنی بیمار
2
یکی از روش های شناسایی خطا همان گزارش دهی خطاها است.
طراحی ایده ال برای یک سیستم گزارش دهی خطا می تواند شامل موارد زیر باشد:
کلیات طرح
هیچ عواقبی متوجه گزارش دهنده نشود
تمام خطاها حتی موارد نزدیک به خطا(near miss)گزارش شود. ازتوصیه هایی که برای اصلاح داده می شود، فیدبک گرفته شود
جمع آوری داده
فرم های گزارش خطا را تهیه کرده ودر اختیار کسانی قرار دهید که دوست دارند در این زمینه همکاری کنند
به منظور روشن شدن جزییات گزارش، اجازه تماس بعدی با گزارش دهنده خطا داده شود
(کوشش در ناشناس بودن فرد)
بر توصیف مراحل رویداد خطا تاکید شود
از یک سیستم کامپیوتری آنلاین برای تسهیل گزارش دهی، استفاده شود
مرحله تحلیلی
داده ها از تمام افرادی که به نوعی در حادثه درگیر می باشند، جمع آوری شود
در موقع رخداد یک حادثه واحد، تمام سیستم در نظر گرفته شوند
حوادث براساس محلی که اتفاق می افتند، طبقه بندی شوند
حوادث بر حسب رویکرد قابل قبول تقسیم خطا، طبقه بندی شوند
مشکلات شایع در یک بخش شناسایی شوند
مداخله
نقص های زمینه ای سیستم به وسیله آنالیز تمامی خطاها پیدا شوند
محیط های مستعد خطا برای انجام مطالعات اضافی مورد هدف قرار داده شوند
اقدامات اصلاحی اجرا شده برای بررسی اثر بخشی آنها، پیگیری شوند
استراتژی مداخلات به وسیله یک تیم چند منظوره، مشخص شوند
برای تصمیم گیران و سیاست گزاران توصیه هایی در نظر گرفته شوند
تعریف ایمنی بیمار:
ایمنی بیمار عبارت است از رهایی از جراحات تصادفی که در اثر مراقبت های پزشکی و در نتیجه خطاهای پزشکی ایجاد می شود.
آژانس بین المللی ایمنی بیمار در سال 2003 ، ایمنی بیمار را فرآیندی تعریف کرد که به موجب آن بیمارستان ایمنی بیشتری برای بیمارش ایجاد می کند. بنابراین ایمنی بیمار شامل موارد زیر است:
ارزیابی ریسک
شناسایی و مدیریت ریسک های مرتبط با بیمار
گزارش دهی و تحلیل حوادث
ظرفیت یادگیری و پیگیری حوادث و پیاده سازی راه حل هایی برای به حداقل رساندن تکرار مجدد آن خطا
ارزیابی ایمنی بیمار
به دلیل اینکه موضوع ایمنی چند بعدی است، درک و پایش و توسعه ایمنی نیازمند اندازه گیری های مختلف داده های (کمی و کیفی) است شامل:
اندازه گیری رضایتمندی بیمار
اندازه گیری های کمی و کیفی فرهنگ ایمنی بیمار
داده های روتین بیمار
پرونده بیماران
سیستم های گزارش دهی
ارزش "تحلیل کیفی" رویدادهای نامطلوب در افزایش دانش علّی، پیشگیری و عملکرد ایمن، مهم است.
در"روشهای کمی"ازشاخص هاوروشهای تجزیه وتحلیل اپیدمیولوژیکی استفاده می گردد تاوجوه ایمنی بیماربطورکمی اندازه گیری شود.
برنامه های معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
جزوه آموزشی ایمنی بیمار
3
شروع آموزش بیمارستانهای کشور با برگزاری کارگاهها
تدوین شاخصهای کشوری ایمنی بیمار (به منظور پایش ایمنی بیمار در سطح ملی)
شروع تدوین گایدلاینها
طراحی سیستم گزارش گیری کشوری بر مبنای وب
برنامه های کشوری ”جراحی ایمن“ و ”بهداشت دست“
ورود مبحث ایمنی بیمار به کوریکولوم آموزشی
برنامه بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار(PSFHI)
انتظارات از دانشگاههای علوم پزشکی
حمایت و پایش اجرا و پیشرفت برنامه در بیمارستانهای تابعه
جلب مشارکت درون بخشی (اداره پرستاری، معاونت دارو غذا، تجهیزات پزشکی و ...) و برون بخشی (نظام پزشکی، پزشکی قانونی، نظام پرستاری و ...)
تشکیل کمیته راهبردی ایمنی بیماردر سطح دانشگاه
گسترش فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز درمانی تابعه
پیگیری و پایش اجرای دستورالعملهای ابلاغی در خصوص ایمنی بیمار (همانند جراحی ایمن و بهداشت دست)
توجه به آیتمهای ایمنی بیمار در بازدیدهای نظارتی
معرفی رابط ایمنی بیمار برای هر دانشگاه
برنامه بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار (Patient Safety friendly Hospital Initiative)
درحال حاضرکشورهایی درحوزه ی EMRO و سایر نقاط دنیا به برنامه ایمنی بیمار متعهد شده اند که ازکشورهایی مانند: موزامبیک، سودان ویمن نیز می توان درکشورهای کمتر توسعه یافته اشاره کرد. باتوجه به هماهنگی به عمل آمده با WHO، چندین بیمارستان ازکشورمان پایلوت این برنامه هستند.
PSFHI Manual
از سوی سازمان بهداشت جهانی راهنمایی برای ارزیابی انطباق بیمارستانها با استانداردهای ایمنی بیمارمورد انتظار از بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار ارائه گردیده است.
Standards
این استانداردها از نظر اهمیت و اولویت بر 3 نوع هستند:
استانداردهای ضروری یا حیاتی (Critical Criteria)
استانداردهای محوری (Core Criteria)
استانداردهای توسعه ای(Developmental Criteria)
Domains
استانداردها در 5 حوزه یا گروه قرار می گیرند:
حاکمیت و رهبری
مدیریت ارشد بیمارستان به ایمنی بیمار ملزم باشد.
بیمارستان از داده های جمع آوری شده
به منظور بهبودی ایمنی بیمار و ارائه خدمات مناسب استفاده نمایند .
بیمارستان جهت ارائه خدمات دارای وسایل و تجهیزات ضروری با کارکرد مناسب باشد.
جلب مشارکت و تعامل بیمار و جامعه
ایمنی بیمار در منشور حقوق بیمار و خانواده لحاظ شده باشد .
بیمارستان با ارتقاء سطح آگاهی بیماران و مراقبت به ایشان قدرت و امکان مشارکت در تصمیم گیری خود را بدهد.
بیمارستان بیماران را نسبت به ابراز انتقاد و بیان دیدگاهها تشویق کند.
خدمات بالینی ایمن و مبتنی بر شواهد
دارای سیستم بالینی اثر بخش باشدو ایمنی بیمار را تضمین کند.
دارای سیستمی به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت های مکتسبه خدمات سلامت باشد.
ایمنی خون و فراورده های خونی را تضمین کند.
جزوه آموزشی ایمنی بیمار
4
سیستم دارویی بیمارستان ایمن باشد.
محیط ایمن
بیمارستان دارای محیط فیزیکی امن و ایمن برای بیماران ، کارکنان و ملاقات کنندگان باشد .
دارای سیستم ایمن مدیریت دفع پسماندها باشد .
آموزش مداوم
بیمارستان برنامه مشخص و ویژه ای برای ارتقاء حرفه ای کارکنان در زمینه ایمنی بیمار دارد .
پژوهش های مرتبط با ایمنی بیمار به طور مستمر انجام گیرد.
شاخصهای ایمنی بیمار Patient Safety Indicators
شاخص های ایمنی بیمار، مقیاسهایی هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم حوادث ناگوار قابل پیشگیری و کیفیت و نتایج (Outcome) را پایش می کنند. با پایش این شاخصها می توان برنامه ارتقاء ایمنی و کیفیت خدمات را رصد نموده در جهت پیشرفت آن برنامه ریزی کرد.
شاخص های سطح بیمارستانی ایمنی بیمار (20 شاخص(
1-عوارض بیهوشی
2-مرگ در گروههای DRG با احتمال مرگ پایین
3-زخم بستر
4- نارسایی در نجات بیمار
5-جسم خارجی بجا مانده در بدن بیمار به هنگام عمل جراحی
6-پنوموتوراکس در اثر بی احتیاطی گروه درمانی
7-عفونت انتخابی به دلیل مراقبت درمانی
8-شکستگی لگن بعد از عمل
9-هماتوم یا خونریزی بعد از جراحی
10-اختلالات فیزیولوژیک و متابولیک بعد از عمل
11-نارسایی تنفسی بعد از عمل
12- آمبولی ریوی یا ترومبوز عمیق وریدی
13- عفونت خون بعد از عمل
14- جدا شدن زخم بعد از عمل در بیماران جراحی شکمی و لگنی
15- پارگی و سوراخ شدگی تصادفی
16- واکنش ناشی از انتقال خون
17- آسیب حین تولد- آسیب به نوزاد
18- ترومای زایمان طبیعی با ابزار
19-ترومای زایمان طبیعی بدون ابزار
20-ترومای زایمان - سزارین
مدل دستیابی به ایمنی بیمار (نظام ملی سلامت انگلستان)