دانلود,رایگان,پایان نامه,پروژه,مقاله,مقالات, تحقیق آماده, پاورپوینت

دانلود,رایگان,پایان نامه,پروژه,مقاله,مقالات, تحقیق آماده, پاورپوینت,دانلود گزارش کارآموزی,, دانلود پروژه دانشجویی, دانلود تحقیق رایگان

دانلود,رایگان,پایان نامه,پروژه,مقاله,مقالات, تحقیق آماده, پاورپوینت

دانلود,رایگان,پایان نامه,پروژه,مقاله,مقالات, تحقیق آماده, پاورپوینت,دانلود گزارش کارآموزی,, دانلود پروژه دانشجویی, دانلود تحقیق رایگان

دانلود تحقیق توکل ( ورد)

تحقیق-توکل-(-ورد)
تحقیق توکل ( ورد)
فرمت فایل دانلودی: .doc
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 12
حجم فایل: 103 کیلوبایت
قیمت: 8500 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏0
‏فهرست مطالب :
‏عنوان : صفحه :
‏مقدمه 1
‏توکل از نظر معنای لغوی 2
‏توکل در بعضی آیات قرآن 2
‏توکل درحدیث 4
‏توکل در سخنان و نظرات بعضی از عرفا و صوفیان 6
‏درجات توکل 9
‏توکل و اطمینان قلب 11
‏حقیقت توکل 11
‏منابع و مأخذ 13
‏1
‏مقدمه
‏از مباحث مهم تصوف و سیر و سلوک صوفیانه مقامات و احوال است که صوفی و عارف برای رسیدن به حق و حقیقت و کمال حقیقی باید مقامات را طی کند و از حالاتی که درون او وارد می ش‏و‏د ‏بهره گیرد‏.
‏از کتب صوفیه این طور برداشت می شود که مقام اکتسابی است و شخص سالک باید ‏ با سعی و تلاش و دریافت‏ مقامی را که به دست می آورد و چون شرطهای آن را به جای آورد به مقام دیگری برود تا به ذات حق ‏ نائل شود‏اما حال وارد غیبی است در یک لحظه در دل سالک می افتد و مانند ‏برقی می گذرد و دوام ندارد‏.
‏ابونصر سرّاج مصنّف کتاب اللّمع مقامات صوفیه ‏را اینگونه ذکر کرده است که مقامات عبارتند از:
‏«‏توبه، ورع، زه‏د‏، فقر، صبر، توکل، رضا‏»
‏که بحث مورد تحقیق اینجانب در مورد مقام ششم یعنی توکل می باشد ‏که در ابتدا توکل ‏در بعضی از آیات قرآن و روایات معصومین (ع) مورد بررسی قرار گرفته ‏و سپس سخنان و نظرات برخی از عرفا و صوفیان در آن ‏مورد ذکر شده است‏.
‏البته درباره توکل در قرآن‏ و روایات و سخنان عرفا مطالب زیادی ذکر شده که در این تحقیق ‏فقط به بخشی از آنها اشاره می کنیم‏.
‏امید است ماحصل مورد پسند واقع شود‏.
‏2
‏ ‏توکل از نظر معنای لغوی
‏توکل یعنی ‏«‏ ‏جمع کردن عزم بر فعل یا اطمینان قلبی به خدای تعالی و از نظر صوفیه افکنون در عبودیّت و تعلّق قلب به ربوبّیت‏ ‏»‏1
‏اما در لغت نامه دهخدا ‏«‏توکل یعنی اعتماد کردن، تکیه کردن و اعتماد نمودن بر کسی و اعتراف کردن به عجز خود، به خدا سپردن‏ و دل برداشتن از اسباب دنیا و به حضرت مسبب الاسباب توجه نمودن‏، نزد اهل حقیقت ‏اعتماد کردن به ‏آنجه از خداست‏ و یأس از آنچه در دست انسان است‏.
‏این اصطلاح‏ اخلاقی و عرفانی اس‏ت‏ و آن بود که در کارهایی که حواله آن به قدرت و کفایت بشری نبوده و رأی و رؤیت‏ خلق را در آن مجال تصرّفی صورت نبندد، زیاده و نقصان و تعجیل و تأخیر نطلبد‏ و به خلاف آن چه‏ باشد میل نکند و از نظر عارفان دلبستگی او به آن ذات بی همتا زیادت ‏شود‏.‏2‏»
‏توکل در بعضی آیات قرآن
‏منظور از توکل بر خدا‏، این است که انسان تلاشگر کار خود را‏ به او‏ واگذارد و حل مشکلات خویش را از او بخواهد، خدایی که از تمام نیازهای او آگاه است، خدایی که نسبت به او رحیم و مهربان است‏ ‏«‏و توکل علی العزیز‏ الرحیم‏»‏3
‏و خدایی‏ ‏که‏ قدرت به حل هر مشکلی دارد‏: ‏«‏و ان یم‏س‏سک الله‏ بضر‏ فلاکاشف له الاهووان یم‏س‏سک بخیر فهو علی کل شیءٍ قدیرٌ‏»‏4
‏______‏________‏__________________
‏1- فرهنگ لاروس (عربی- فارسی) خلیل جُر- مترجم سید حمید طبیبیان- انتشارات امیر کبیر- تهران 1373- جلد اول- صفحه‏ 683.
‏2- لغت نامه- علی اکبر دهخدا- دانشگاه تهران‏ 1344‏- جلد 8 حرف ت
‏3- شعرا 26/217
‏4- انعام 6/17
‏و اینکه انسان در برابر مشکلات و حوادث زندگی و دشمنیها و سرسختیهای مخالفان و پیچیدگی ها و بن‏ بستهایی که در مسیر خود به سوی هدف دارد در جایی‏ که توانایی برگشودن آنها ندارد او را وکیل خود سازد و به او تکیه کند‏، از تلاش ‏ ‏و کوشش باز نا‏یستد‏، بلکه در آنجاهم که توانایی بر انجام کاری دارد باز مؤثر اصلی را خدا بداند.‏ ‏«‏و کفی بالله ولیا و کفی بالله نصیراً‏»‏1
‏از دریچه چشم یک ‏موحد سرچشمه تمام قدرتها و نیروها اوست و هر حرکت و کوشش و تلاش و جنبش و هر پد‏یده ای که در جهان صورت می گیرد ‏ بالاخره به علت نخستین این جهان یعنی ذات خداوند ارتباط می یابد‏.
‏«‏الله خالق کل شی ء‏ و هو علی کل شئ‏ وکیل‏»‏2
‏3
‏و چنانچه بعضی از مفسران گفته اند که تمام مسیر انسان در طریق عبودیت پروردگار در دو جمله ی این آیه خلاصه شده‏: ‏«‏فاعبده و توکل علیه‏»‏3‏ چرا که عبادت خواه عبادت جسمانی باشد مانند عبادات معمولی و یا عبادات روحانی باشد مانند ‏تفکر در عالم آفرینش و نظام ‏اسرار هستی‏، آغاز این سیر است‏.
‏و توکل یعنی ‏واگذاری مطلق به خدا و سپردن همه چیز به دست او که یک نوع ‏«‏فناء فی الله‏«‏ محسوب می ‏شود‏ آخرین نقطه این سیر می باشد‏.
‏در تمام این مسیر از آغاز تا انتها توجه به حقیقت توحید صفات‏؛ رهروان این راه را یاری می دهد‏ و به تلاش و تکاپوی آمیخته با عشق‏ وا می دارد‏.‏»‏4
‏__________‏_______‏______________
‏1- نساء 4/45.
‏2- زمر‏ 39/62 .
‏3- هود 11/123.
‏4- تفسیر نمونه- ‏ناصر مکارم شیرازی- ناشر دارالکت‏ب الاسلامیه‏- 1372- چاپ مدرسه الامام ‏امیر‏المؤمنین- جلد 9- ص‏فحه ‏289
‏توکل در حدیث
‏در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که فرمود‏: از پیک وحی خدا جبرئیل پرسیدم: توکل چیست‏؟ گفت: حق‏یقت توکل این است که انسان بداند: مخلوق، نه ‏زیان می رساند‏ و نه نفع، نه عطا می کند‏ و نه منع، چشم امید از خلق برداشتن‏، هنگامی که چنین شود انسان جز برای‏ خدا کار نمی کند‏، به غیر او امید ندارد، از غیر او نمی ترسد‏، و دل به کسی جز او نمی بندد این روح توکل است‏1‏ ‏«‏فقل حسبی الله لااله الاّ هو علیه توکلت، و هو رب العرش العظیم‏»‏2
‏«‏در حدیث دیگر پیغمبر (ص) در شب معراج از پیشگاه خداوند سؤال فرمود‏: پروردگارا‏ ! ای الاعمال افضل‏؛ خداوند متعال فرمود‏: لیس شیء‏ٌ عندی افضل من ‏ال‏توکل علی والرضا بما قسمت
‏چیزی در نزد من افضل و برتر از تو‏بر من و خشنودی ‏به آنچه قسمت کرده ام نیست‏3‏»
‏امیر المؤمنین علی (ع)‏ نیز در همین رابطه می فرمایند:‏ ‏«‏من رضی من الله بما قسم له استراح بدنه‏4‏»
‏نبی مکرم ‏ اسلام در جایی دیگرمی فرمایند‏: ‏«‏من احب ان یکون اتقی الناس،‏ فلیتو کل علی الله‏»‏5‏ که در این حدیث‏ شریف توکل از مصادیق‏ ‏بارز تقوای الهی ذکر شده است‏.
‏مولا امیر المؤمنین‏ (ع) نیز در باب توکل فرمودند‏: ‏«‏من وثق بالله‏ اراه السر و رومن توکل علیه کفاه الامور‏»‏6
‏____________‏________________‏____________
‏1- ‏تفسیر نمونه- ناصر مکارم شیرازی- ناشر دارالکتاب الاسلامیه- 1372- چاپ مدرسه الامام ‏امیر ‏المؤمنین- جلد 24- صفحه 239 به نقل از بحار الانوار ‏جلد 69- صفحه 373- حدیث‏ 19‏.
‏2- ‏تؤبه‏ 9/129.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.